سلام استاد فرجی:
بنده سوالاتی در خصوص حرکت چهارم مقامات از شما داشتم
۱٫تعریف حرکت چهارم چیست؟
۲٫آیا نام های دیگری نیز میتوان برای آن بکار برد؟
۳٫در کل در چه مقاماتی این حرکت دیده می شود؟
۴٫آیا این حرکت چهارم ترکیبی به مقام دیگر است؟
با تشکر فراوان از استاد
ارادتمندتان محسن مجیدی
بنام خدا و با سلام
جناب مجیدی عزیز خواهشی که دارم لطف فرموده و با توجه به منبع تان اصطلاح حرکت چهارم مقام را با مصداق و مثال مربوطه، اگر هست برای اطلاع بنده و بازدیدکنندگان سایت ارائه فرمایید.
اما بعنوان مقدمه بحث و برای اطلاع شما عرض کنم که همانگونه که بارها عرض کرده ام، مقام با گام تفاوت اساسی دارد. در هنر معنوی تلاوت است که این تفاوت در حد کمال خود نشان داده میشود. در واقع مقام مدگردانی در یک گام مشخص و یا گامهای مختلف است و با ارائه منظم و قابل تشخیص ملودیهای فی البداهه، متنوع، پیچیده و سراسر احساس، خلق میشود.
حال اگر بخواهیم با زبان موسیقی یک ملودی در یک مقام را تبیین نماییم باید گامهای عرب و ایرانی را بشناسیم. در ساختن قطعات ریتمیک مثل تواشیح هم ما نیازمند شناخت گامها و فواصل آنها هستیم.
اما تلاوت مقوله ای کاملاً متفاوت است و قاری هر لحظه در حال خلق یک ریز نغمه و گوشه ایست، فارغ از دانستن اصطلاحات مربوط به گامهای عرب و ایرانی. بهمین خاطر موسیقی مقامی در همه کشورها جایگاهی خاص دارد و موسیقی دانهای بزرگ در پی گرفتن ایده از این موسیقی غنی هستند.
اغلب اساتید این نوع موسیقی، تنها از طریق روش گوشی و زانو زدن در مقابل استاد فن به کمال میرسند نه روشهای آکادمیک و رایج دنیا. در واقع در موسیقیهای رایج، خواننده تابع ریتم و ملودی ساخته شده توسط موسیقی دانی است که خود در حال مدگردانی در گامهاست ولی قادر به خواندن نیست. اما در هنر تلاوت، که بارزترین موسیقی مقامی است، سازنده ملودی و خواننده هر دو یکی است بنام قاری!
البته مطلع هستید که در مکتب تلاوت هم، اغلب موسیقی دانهای مصر در محضر اساتید این فن تلمذ نموده و از ترکیبات، انتقالها، گوشه ها، نغمه ها و ریز نغمه های ایشان بهره ها برده و قطعات مختلف و ماندگاری ارائه نموده اند.
با این مقدمه، منتظر پاسخ شما به درخواست ابتدای بحث هستم تا بهتر بتوانم وارد بحث طرح شده حضرتعالی شوم انشاالله.
با احترام جهانبخش فرجی
سلام
بنده دو نمونه لینک حرکت چهارم مقام حجاز استاد سعید الزناتی را که بنده آن را از میان تلاوت های این استاد تفکیک کرده ام را برای دوستان قرآنی عزیز که این مبحث را دنبال میکنند میگذارم.
http://manghomeh.blogfa.com/post/66
http://manghomeh.blogfa.com/post/70
سلام آقا محسن عزیز
ضمن تشکر از ارائه فایلهای صوتی فوق العاده زیبایتان خواهشی که داشتم این بود که حرکت چهارم حجاز را بر اساس مرجعی که این اصطلاح را ذکر کرده تعریف و تشریح نمایید.
ممنون منتظرم جهانبخش فرجی
سلام
وقت بخیر
همانطور که قبلا عرض کردم بنده از لحاظ اجرا بر مسئله این موضوع از نظر عملی در تلاوت مشاهیر مصر واقف بودم ولی پرسش بنده از حضورتان فقط مسئله تئوری این مبحث بود.
و لذا از شما خواستار تحلیل این شش قطعه از دیدگاه خودتان را دارم.
با تشکر از استاد فرجی