بررسی طنین آقای منوچهر پرخیده

طنین واقعی استاد منوچهر پرخیده

با تشکر از استاد هاشمی فرد
برای ارسال این پست، که جناب پرخیده به مناسبت تولد حضرت مسیح بارگذاری کرده اند.

سوالات زیادی در رابطه با تکنیک استاد منوچهر پرخیده از بنده میشود و نظرم را جویا میشوند راجع به این تکنیک ایشان،
ضمن عرض احترام برای ایشان،
همانگونه که بیان شد
تثبیت طنین خاص هر شخص، یعنی طنینی که خاص شخص هست و در محدوده صدایی است که این طنین را تغییر ندهد.
الان اگر دقت کنید، در ابتدا طنین زیبا و واقعی ایشان، مشخص است اما از انتقال به اکتاوهای بالا در محدوده سر، در عین اینکه این کار بسیار دشوار است، آن هم با تحریر های موسیقی اصیل، اما فقط یک شیرین کاری است نه چیز دیگر!
در روشهای صداسازی غربی، برای مانور در اکتاوهای بالا، ارزش قائل هستند که البته همینطور هم هست اما در روش ما، با نام شیرینکاری از آن تعبیر میشود.

هرچند باید یادمان نرود که همین تکنیک ها زمانی قابل ارائه هستند که به راحتی اجرا شوند و خواننده زود خسته نشده و اجرا هم با فشار همراه نباشد.

با تشکر از عزیزانی که فرمودند البته این کار جناب پرخیده بیشتر برای جلب فالوور انجام میشود.


یا حق

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CX6E5TtsOjd/

هنر معنوی تلاوت و تفاوتش با سبکهای مختلف موسیقی

تنفس طولانی
در هر نوع خواندنی،
تثبیت طنین را با دشواری های بسیار زیادی مواجه میسازد،
درواقع هر چه در یک سبک خواندن، تنفس طولانی تر باشد، خواننده برای رسیدن به طنین یونیک و خاص و منحصربفردش دچار مشکل میشود.
به همین جهت هست که عرض میکنم؛
واقعا
هنر تلاوت هنر بسیار سخت تری هست از هنرهای خواندن رایج در دنیا.

جهت یادآوری،
قبلا عرض شد؛
تثبیت طنین
مهمترین فاکتور در روش ابداعی بنده در صداسازی هست.


آکادمی صداسازی جهانبخش فرجی شمس.

Www.soundtraining.ir

پ.ن:
چرا براحتی از طنین های تثبیت شده قاریان برجسته، ممتاز و جهانی مان می گذریم!!؟
براستی چرا؟
اذیتها، آزارها و مایوس شدن شاگردان در کلاسهای صداسازی عبارتند از:
– زیادی تمرینهایی که خیلی هاشون نه تنها به هنرآموز کمک نمیکند، بلکه باعث رنجش روح او و خسته شدنش میشوند.

– تدریس توسط مدرسینی که در آموزش یک سبک خاص خواندن، اثری فاخر را ارائه نکرده اند.

– انواع و اقسام دستورهای غذایی، پزشکی، گرم کردن صدا، بالابردن محدوده صدا و ….. که اصلا در روش ما در اولویت نیستند.

و خیلی موارد دیگر که شما عزیزان در فضای مجازی و تحت عنوان صداسازی شاهد آن هستید.

– در هنر تلاوت، البته بدترین اذیت همان مسابقه است که با قدرت زیاد در حال انجام است.

روش ما روش تثبیت طنین یا sor method هست.

فیلم را در اینستا ملاحظه فرمایید:

https://www.instagram.com/p/CXningNILio/

دانلود فیلم آموزش تجوید استاد و قاری بین المللی کشورمان مهندس جهانبخش فرجی در شبکه قرآن سیما برنامه زنده مفتاح

بنام خدا

فیلم آموزش تجوید استاد و قاری بین المللی کشورمان جناب آقای مهندس جهانبخش فرجی در شبکه قرآن سیما برنامه زنده مفتاح روز چهار شنبه۳۰/ ۹۳/۷

التماس دعا : مهدی فتحی پور

لینک دانلود قسمت اول : http://www.akserver.ir/do.php?filename=akserver.ir_d2cabce1ee1.mpg

لینک دانلود قسمت دوم :http://www.akserver.ir/do.php?filename=akserver.ir_6503c5e0891.mpg

پاسخ پرسش جناب آقای سید سعید هاشمی قاری پرتلاش قرآن

سلام استاد بزرگوار
خسته نباشید
سوالی داشتم . در تمرینات از بم ترین تا نازک ترین درجه صدا تمرین میکنم . اما وقتی از محدوده بم به طبقات نازک وارد میشم ، انگار جنس صدام عوض میشه(فکرکنم میگن تابع صدا ، شاید هم اشتباه میگم!) باید چه کرد . با این تفاوت نمیشه در تلاوت موفق باشم.
بنام خدا و با سلام خدمت سید عزیز
نحوه تمرین بسیار مهم است و باید تحت نظر یک استاد مطلع باشد. تغییر جزئی جنس صدا در انتقال از متوسط صدا به بالای صدا طبیعیست.
اما لطفا بفرمایید  منظورتان از تابع صدا چیست و از کدام مرجع شنیده اید؟ موفقیت در تلاوت تنها ممارست و عشق میخواهد که شما دارید الحمدلله.
موفق باشید جهانبخش فرجی

تحلیل تلاوت قاری ممتاز استان گلستان جناب حامد خدابخشی، آیات 63 تا 70 سوره یونس

بنام خدا

تحلیل تلاوت آقا حامد خدابخشی عزیز را با موارد مثبت تلاوتشان آغاز میکنیم:

1- جنس صدای حامد عزیز صاف و زیبا و طنین ایشان با احساس و جذاب است الحمدلله

2- گستره صدایی فوق العاده دو اکتاو و چند درجه در محدوده باس باریتون. درجات صوتی بم ایشان فوق العاده است که البته نباید از همه آنها استفاده نمایند. بنظر حقیر  نت فای دوم برای قرار دادن نت بم مناسب است. پایینتر از این نت در تلاوت کمتر استفاده میشود، و حامد عزیز دو درجه بم تر هم دارند!!

3- قاری تسلط خوبی بر صدا دارند، انعطاف صدا عالیست. هرچند چون حامد عزیز فراز و فرودهای اکتاوی دارند، لذا گاهی خروجهای ریزی مشاهده میشود که قابل اغماض است و البته ناشی از تنفس سینه ای هم میتواند باشد. گاهی هم درجه صدایی پایینتر گرفته میشود که باید مراقبت شود، مثل بم خوانی عبارت ” ذلک الفوزالعظیم”

4- ردیف لحنی تلاوت عالیست و قاری به ردیف لحنی خود اشراف دارد، در ضمن به معانی هم توجه دارند. ترکیبات لحنی هم در نغمه ها مشاهده میشود که حاکی از تسلط لحنی ایشان است.

اما موارد قابل تذکر:

1- باید به وقف و وصلها دقت بیشتری شود و صرف اجرای لحن دو عبارت را بهم وصل نکنیم . مواردی مثل وصل آیه 65 به اول آیه 66.

2- همانگونه که عرض شد از نتهای پایینتر از فای دوم، در تلاوت استفاده نفرمایید.

3- در مورد تجوید باید عرض کنم که بسیار عالیست منتها گاهی روی حروف کشیده، کشش اضافی دارید که باید برطرف شود.

4- از تحریر پله ای در تلاوت استفاده نفرمایید مثل تحریر روی مد کلمه ” اولیاء”

التماس دعا جهانبخش فرجی

گزارش دومین و سومین روز هفتمین دوره آمادگی قاریان و حافظان جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی

گزارش دومین و سومین روز هفتمین دوره آمادگی قاریان و حافظان جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی

به گزارش دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم، دومین روز از هفتمین دوره آمادگی قاریان و حافظان جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی از صبح 21 فروردین 1393 پیگیری شد.در این روز قاریان بزرگسال، قاریان شکوفه و حافظان در کلاس‌های مجذا به تلاوت پرداخته و اساتید نکات قوت و ضعف آن‌ها را بیان نمودند تا بتوانند به شایستگی در مسابقات بین‌المللی کشورهای مختلف حضور یابند.روز پنج‌شنبه 21 فروردین، آقایان شاه‌میوه، شهیدی‌پور، ستوده‌نیا و مسگری به آموزش و ارزیابی تلاوت قاریان بزرگسال پرداختند. در همین روز نیز آقایان ربیعیان و یاریگل آموزش قاریان نوجوان را بر عهده داشتند. کارگاه حافظان کل و 20 جزء نیز با حضور آقایان حاج‌ابوالقاسم، دغاغله و محمدرضا ابوالقاسمی برگزار شد. آخرین روز این اردو به ضبط تلاوت‌های صوتی از قاریان شرکت کننده اختصاص داشت. ایشان روز جمعه 22 فروردین با حضور در استودیوی شورای عالی قرآن با نظارت جهانبخش فرجی به ارائه تلاوت جهت پخش از صدا و سیما پرداختند. به موازات، کارگاه تخصصی فن تلاوت ترتیل با حضور غلامرضا شاه‌میوه برای حافظان قرآن کریم برگزار شد. علاقه‌مندان می‌توانند اخبار و تصاویر مربوط به این دوره را در پایگاه اطلاع‌رسانی دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قران کریم به نشانی www.alqari.ir مشاهده نمایند.

حضور جهانبخش فرجی در هفتمین اردوی آمادگی قاریان و حافظان جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی

هفتمین اردوی آمادگی قاريان و حافظان برگزيده مسابقات سراسري قرآن كريم كه در سال 1392 موفق به كسب رتبه‌هاي برتر شده‌اند، جهت اعزام به مسابقات بین‌المللی، 20 تا 22 فروردین 93 برگزار مي‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدتقي ميرزاجاني مسئول دبيرخانه كميته اعزام و دعوت از قاريان شورای عالی قرآن با اعلام این خبر گفت: اين دوره به منظور ارزيابي دقيق‌تر، ارائه آموزش تخصصی و آماده‌سازي قراء و حفاظ شركت‌كننده و در نهايت انتخاب شایسته نمايندگان جمهوري اسلامي ايران جهت اعزام به مسابقات بين المللي برگزار مي‌شود.

وی افزود: اين دوره با حضور اساتید برجسته قرائت و حفظ قرآن كريم توسط سازمان اوقاف و امور خيريه و دبيرخانه كميته اعزام و دعوت از قاريان قرآن كريم برگزار مي‌شود.

ميرزاجاني تصريح كرد : در اين دوره 26 نفر از برگزیدگان رشته‌هاي قرائت تحقيق، حفظ كل و حفظ 20 جزء قرآن كريم در دو مقطع بزرگسالان و شكوفه‌ها حضور خواهند داشت. در کنار جلسات نقد و تحلیل تلاوت و ارائه مطالب تخصصی، کارگاه ضبط تلاوت در استودیوی شورای عالی قرآن هم در این برنامه سه روزه پیش‌بینی شده است.

مسئول دبيرخانه كميته اعزام و دعوت از قاريان در مورد اساتید حاضر در این اردو گفت: حجت الاسلام محمد حاج‌ابوالقاسم، حجت الاسلام محمدرضا شهیدی‌پور، احمد ابوالقاسمی، غلامرضا شاه‌میوه اصفهانی، دکتر محمدرضا ستوده‌نیا، محمود لطفی‌نیا، سیدجواد سادات فاطمی، عباس امام‌جمعه، حسن ربیعیان، معتز آقایی، دکتر جواد مسگری، دکتر مهدی دغاغله، علی‌اکبر ملکشاهی، مسعود عنایتی‌مقدم، جهانبخش فرجی، بهروز یاری‌گل و دکتر سعید رحمانی در این دوره حضور خواهند یافت.

با جمع‌بندی نهایی نتایج این اردو و طرح آن در جلسه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، نمایندگان کشورمان جهت حضور در مسابقات بین‌المللی سال جاری تعیین خواهند شد.

اخبار و گزارش‌های تصویری این دوره بر روی سایت کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم به نشانی www.alqari.irمنعکس خواهد شد.

تحلیل تلاوت سوره مریم 2-11 توسط قاری عزیز جناب حامد خدابخشی از گلستان

بنام خدا

با سلام موارد مهم در این تلاوت را خدمت برادر عزیزم آقا حامد عرض مینمایم؛ ابتدا محاسن تلاوت ایشان:

1- طنین صدای ایشان فوق العاده دلنشین و زیباست.

2- صدا دارای گستره عالی مناسب برای یک تلاوت استاندارد است.

3- صدا دارای حجم مناسب است.

4- از ردیف لحنی بکارگرفته شده استنباط میشود که الحمدلله ایشان از مرحله تقلید گذر نموده اند.

5- الحمدلله ایشان از فصاحت خوبی برخوردار هستند و البته موارد ریز تجویدی وجود دارد مثل کششهای اضافی و استحکام کم در ادای مخارج در بعضی از موارد که قابل اصلاح است انشاالله.

اما مواردی که باید جناب خدابخشی عزیز دقت بفرمایند:

1- همانگونه که عرض شد، لطف فرموده و از این به بعد تلاوتی کامل را برای حقیر ارسال فرمایید! از استعاذه تا تصدیق.

2- بهتر بود از آیه یک سوره شروع نموده و تا پایان تلاوت ارسال میفرمودید.

3- در موضوع نفس گیری صحیح، باید تنفستان را دیافراگمی فرمایید، بعضی خروجهای بسیار ریز صوتی ناشی از تنفس سینه ای است.

4- انعطاف صدا خوب است اما در مواردی ضعفهای کوچکی مشاهده میشود که باید با ممارست و کنترل تحریرهایی که نیاز به صدای آماده تری دارند برطرف شوند، برای نمونه میتوان به انتهای آیه 4 اشاره نمود. یادمان نرود، تحریرهایی که در توانایی حنجره مانیستند، در صورت اجرا باعث خروج صوتی و لحنی میشوند.

موفق باشید جهانبخش فرجی

 

ادامه مبحث حجاز در قطعات انتخاب شده استاد زناتی توسط جناب محسن مجیدی (3)

بنام خدا

جناب آقای مجیدی عزیز بنده قطعات مطرح شده در وبلاگتان را ملاحظه نموده و مواردی که به نظر حقیر میرسد خدمت شما و بازدیدکنندگان عزیز عرض میکنم.

مقدمه:

تمامی این قطعات زیبا در فضای مقام حجاز کار هستند. همانگونه که مطلع هستید خانواده حجاز کار از گامی با دو جنس حجاز بوجود می آیند. در حالیکه خانواده مقام حجاز از ترکیب دو گام صعودی و نزولی بوجود می آید. جنس های نهفته در این گامها باعث شده که اغلب، مقام حجاز، در ترکیب با مقامات دیگر بکار گرفته شود.

اما

تراک 7: در این قطعه یک نغمه زیبا در مقام حجاز کار اجرا شده است. نکته قابل توجه ترکیبی است که استاد با بیات انجام داده اند.

تراک 11: در این قطعه هم حجاز کار داریم با ترکیب با مقام کرد.

تراک 12: دقیقاً مثل تراک 11 است.

تراک 29: در این قطعه استاد با مقام سه گاه شروع نموده و به زیبایی به حجاز کار ورود کرده اند.

تراک 31: دقیقاً مثل تراک 29 است.

تراک 35: ترکیب نغمه ای در مقام بیاتین با مقام حجاز کار و فرود در حجاز کار.

از نکات برجسته در صدای استاد زناتی میتوان به تسلط فوق العاده ایشان بر صدایشان و اکتاوی خواندن مقام حجاز کار در این قطعات اشاره نمود.

منتظر نقطه نظرات شما هستم.

با احترام جهانبخش فرجی