بنام خدا
تحلیل قطعه شوری رحمن جناب ایزدپناهی
شروع در نتی بسیار مناسب و در اکتاو دوم (در محدوده باس) و در مقام بیاتی.
ای کاش قطعه کامل را ارسال میفرمودید تا بعد از بسم الله وضعیت شروع قرائت هم تحلیل میشد. بهرحال از نظر بنده ابتدای تلاوت در واکاوی قاری بسیار با اهمیت است.
آیه 28 سوره شورا در ابتدا با مقام راست شروع و در کلمه “ینزل” با مقام بیاتین ترکیب میشود و بصورت نزولی در یک اکتاو به پایان میرسد. طراحی بسیار زیبا در آکسان لحنی مناسب معنا روی کلمه “قنطوا” و قفله انتظاری کلمه ” رحمته” ، و برگشت به فضای مقام راست ممتاز است. و در ادامه آیه تا پایان آن، قاری با تسلط صوتی در راست فرود می آیند.
در ادامه قاری عزیز در شروع آیه 129 وارد فضای مقام عجم میشوند تا کلمه ” دابّه” و البته کار بسیار زیبای ایشان در انتقال نزولی سه درجه صوتی بر روی کلمه ” ما” نشان از تسلط خوب بر صدا و انعطاف صدایی عالی ایشان دارد اما بهتر بود این تکنیک بر روی کلمه ” ارض” انجام میشد تا با معنا هم انطباق داشته باشد. قاری محترم در ادامه در مقام عجم فرود می آیند.
برگشت قاری به آیه 128 با اجرای مقام ماهور همراه است، با تسلط خوب بر صدا در فضای صدایی تنور ( نتهای بالای اکتاو 4).
قاری محترم در ادامه اکتاو پایین همین مقام را با لحن یکسان در آیه 129 اجرا میکنند که باز نشان از تسلط خوب ایشان بر صدایش دارد.
در آیه 130 قاری عزیز ضمن اجرای نت C5 در اکتاو پنجم هم قدرت صوتی خود را نشان داده و هم به معنا توجه دارند بخصوص در شروع آیه و در عبارت پایانی آیه ” و یعفوا ….”
بنابراین تا اینجا ما میتوانیم براحتی اظهار نظر کنیم که قاری عزیزمان حدود دو اکتاو و دو درجه محدوده صدایی داشته و تنور خوانی مسلط و با صدایی نمکین و جذاب است الحمدلله
فرود به مقام بیات نوا و حسینی در آیه 131 با طراحی مناسب و منطبق با معنا.
با مقام حسینی عبارت ” بسم الله الرحمن الرحیم” سوره الرحمن را شروع کردند.
سپس با تسلط لحنی در آیه 1 وارد مقام کرد شدند.
در ادامه از بسم الله تا پایان آیه 4 دوباره به مقام حسینی رفتند. نزول ترتیبی سه در جه صوتی بر روی کلمه ” الرحمن” بسیار عالی بود و قاری تسلط بر صدایش و نیز انعطاف خوب صداییش را نشان دادند.
در ادامه باید عرض کنم که بعد از تکمیل فراز معنایی یکسان آیه یک تا 4 ، آیه 2 نباید بتنهایی خوانده می شد. بهرحال قاری محترم باز به مقام کرد رجوع کردند.
آیات 5 و 6 به حسینی برگشتند.
فراز بعدی شامل آیات 5 تا 7 فرازی زیباست از لحاظ ترکیبات خوب لحنی که با معنا هم منطبق است، شروع با حسینی و اشاره های زیبا به فضای دشتی و بعد فرود در کرد. اشاره به نت A4 در کلمه ” السماء” بسیار بجا و عالی بود.
ورود به آیه 8 با مقام نهاوند و این نشان از درک صحیح قاری از ارتباط ردیفی مقامات دارد.
و ادامه مقام در آیه 9 و البته فرود در مقام فرحفزا و ایجاد حالت انتظار برای مستمع.
در ادامه برگشت به آیه 8 و تا کلمه ” فاکهه” در میانه آیه 11 در مقام نهاوند اجرا شد که زیبا بود اما نکته ای را باید عزیزمان رعایت میفرمودند؛
بهتر است به عبارات از جهت معنایی توجه داشته باشند. وصل آیه 9 به 10 از لحاظ وقف و وصل مناسب نیست.
نکته قابل ذکر در دوبار تکرار عبارت ” فیها فاکهه” این است که قاری در اجرای کلمه “فاکهه” با سختی تلفظ دو حرف ” ها” پشت سر هم آنهم در نتهای بالا، بسیار عالی عمل کرده است.
در ادامه در همان فضای مقامی ، قاری عزیزمان با اشاره به نت C5 در شروع و کلمه ” الاء” به عرض اندام صدایی پرداخته و با تسلط کامل بر صدا اجرای نزولی و صعودی مقام را به خوبی نشان داده اند.
بازی با فواصل صوتی و البته با توجه به معنا در آیه 14 از نکته های مثبت صدایی این عزیز است. و البته فرود در فرحفزا و حالت انتظار برای آیه بعد هم نکته فنی قابل ذکر است. و در دامه آیه 15 هم در همین فضا اجرا میشود.
در آیه 16 قاری محترم وارد فضای مقام راست میشوند و البته بسیار بجا این کار انجام میشود.
آیات 17 و 18 در فضای مقام چهارگاه اجرا میشوند که باز با معنا سازگاری دارند.
در ادامه در همین فضا قاری عزیز آیات 19 و 20 را تلاوت فرموده که باز هم قفله انتظاری در پایان آیه 20 ، حاکی از درک ایشان از معنا دارد.
البته این تکنیک دوباره در آیه 21 تکرار شده که بهتر بود با نغمه ای دیگر جمله تکمیل و قفله اشباع میشد.
آیات 22 و 23 هم در بیاتی پایان زیبای این تلاوت بود.
ارزیابی کلی بنده این است که این عزیز از افتخارات قرائت کشور ولایتمدارمان ایران است و بنده به عنوان یک معلم قرآن به وجود امثال ایشان افتخار میکنم.
با احترام جهانبخش فرجی
29/3/1391
======================================
جهت دانلود تلاوت بر روی گزینه زیر کلیک راست کنید