پرسش جناب مهدی فتحی پور در مورد قرائت ایستاده و جواب جهانبخش فرجی

سلام استاد عزیز یک سوال داشتم؛

قرائت ایستاده همون طور که خودتون میدونید یکی از سخت ترین نوع تلاوتهاست و اکثر قاریا نفسشون در این حالت کم میاد  یا با مشکل مواجه میشن خواستم بدونم  تاکتیک شما برای تلاوت بدون دردسر ایستاده چیه؟ممنونارادتمند شما مهدی فتحی پور

 

بنام خدا

بطور خلاصه عرض کنم که تلاوت نباید ایستاده انجام شود. یکی از مشکلات آن، همانگونه که فرمودید، کم شدن نفس است. مبانی تلاوت قرآن شامل  به ترتیل خواندن، استماع ، سکوت و تدبر است و با اجرای ایستاده آنهم در افتتاحیه خواندنهای با عجله ، تناسبی ندارد. هنر تلاوت قرآن هنری الهی ، خاص و دارای طمأنینه است و با نشستن چهارزانو  پشت رحل قرآن و حفظ شأن وحیانی قرآن در جلسات انس با قرآن، باید صورت پذیرد.

اما در مورد ازدیاد نفس برای این حالت، باید عرض کنم که تنها راه، قوی تر نمودن دیافراگم از طریق درست انجام دادن تمرین ساده تنفسی حقیر هست.

هر چند تمرینهای ایستاده خاص خوانندگان هم وجود دارد ولی برای تلاوت نشسته و ایستاده ، کارساز نیستند. همانگونه که قبلاً عرض شد، تنفس دیافراگمی و نشستن چهارزانو از ارکان اصلی هنر تلاوت است.

دانلود جلسه سوم دوره آموزشی

بنام خدا

لینک جلسه سوم :

برای دریافت مطلب بر روی آدرس زیر کلیک کرده و در صفحه دانلود رمزی را که از طریق ایمیل برای شما ارسال کردیم در کادر جلوی کلمه عبور وارد نمایید .

لینک دریافت مطلب :

http://s4.picofile.com/file/7857000642/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87_%D8%B3%D9%88%D9%85_%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87_%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%B4%DB%8C_1_.pdf.html

 

 

پرسش برادر گرامی جناب سعید قاضی و جواب جناب استاد فرجی

استاد عزیز و ارجمند سلام
سوالی از محضرتان داشتم امیدوارم که در صورت صلاحدید بازهم این حقیر را مستفیض بفرمایید.
در سبک و سیاق تلاوتهای استاد منشاوی اینطور به نظر می رسد که استاد منشاوی در ابتداپس از تلاوت چند قطعه در مقام بیات ، با ورود به مقام رست اوج گیری کرده و پس از مقام رست دومرتبه به مقام بیات منتقل شده و دو مرتبه اقدام به اوجگیری می نماید.خواهشمندم در این زمینه توضیحاتی را عنایت فرمایید.در صورت امکان اگر به استناد یکی از تلاوتهای اجرا شده این استاد توضیحات خود را ارائه فرمایید متشکر می شوم.
در پناه قرآن کریم و تحت توجهات حضرت ولی عصر(عج)موفق و موید باشید.
دوستار شما سعید قاضی

 

بنام خدا

حضور برادر عزیزم جناب قاضی

سلام علیکم

احتراما باید عرض کنم که استاد منشاوی یک باریتون خوان هستند با یک طنین زیبا و نادر که حقیر آن را طنین طلایی نام نهاده ام.

استاد از اساتید با گستره 2 اکتاو هستند.

معیار تلاوت ایشان بر اساس ردیف خاصی است که ایشان بعنوان یک نقشه راه اصلی در تمامی تلاوتها، آن را شناخته و بر اساس آن حرکت نموده و بر اساس معانی و حس موقعیت، ابداعات و تغییراتی را اعمال میفرمایند.

نکته مهم در این اسلوب و سبک این است که دو مقام محوری در تلاوتهای ایشان همانند بسیاری از قاریان و اساتید، وجود دارد که عبارتند از مقام بیات و مقام راست.

بنابراین استاد بصورت مدگردانی بین این دو مقام در بسیاری از دقایق تلاوت، اثرهای ماندگار خود را ارائه میدهند.

اما نکته بسیار خوبی که شما متوجه آن شده اید این است که در اجرای مقام بیات در درجات بالای صدا ، بطور معمول ایشان به نغمه بیات حسینی خاص خود میرسند و سپس به مقام راست میروند.

و برعکس هم وقتی که میخواهند در درجات بالای صدا به بیات برگردند با یک نغمه خاص خود در مقام راست به بیات حسینی رفته و آرام آرام به نغمه های بیات در درجات پایین صوتی منتقل میشوند.

با احترام جهانبخش فرجی

92/4/3

 

 

درخواست قاری ممتاز جناب آقای مهدی محمدزاده از تبریز

با سلام محضر استاد فرجی بزرگوار،

ضمن عرض تبریک اعیاد شعبانیه، قبولی حضرتعالی در مقطع دکترا  را نیز صمیمانه تبریک عرض می نمایم. .درخواست تقبل زحمت آنالیز یکی دیگر از تلاوتهای خودم را داشتم.پیشاپیش سپاس و تشکر ناقابل حقیر را پذیرا باشید. ارادتمند: مهدی محمدزاده از تبریز

 

بنام خدا

با سلام خدمت برادر عزیزم جناب محمدزاده

لطفا اگر امکان دارد قطعه بهتری از نظر کیفیت ضبط، ارسال فرمایید.

کیفیت نوار پایین است، منتظر کارهای معنوی و پر از احساس شما هستیم.

با احترام فرجی

92/4/3

پرسشهای جناب آقای علی اکبر پناهی و پاسخ استاد فرجی (2)

سلام استاد وقت حضرت عالی بخیر.

چند سوال داشتم که در صورت امکان پاسخ فرمایید

1.آیا تواشیح منافاتی با تلاوت حرفه ای دارد؟ یعنی یک قاری در عین حالی که قاری حرفه ایست میتواند در گروه های تواشیح شرکت کند چون من دیدم کسانی را که با رفتن به گروه های تواشیح مسیر تلاوت حرفه ای را کنار گذاشته اند.اگر از گروه های کشوری و بین المللی درخواست همکاری کردند چه پاسخی بدهیم مثبت یا منفی؟ لطفا توضیحات لازم را در این باره بفرمایید

2.آیا تمرین در افزایش پرده صوتی در هر صدایی متفاوته؟یعنی آیا بعضی از صداها ایجاب میکنه که از از سمت درجات صوتی بم افزایش پرده صوتی انجام بشه و در بعضی دیگر ایجاب میکنه که از سمت درجات صوتی بالا تمرین بشه؟ و یا از هر دو سمت امکان پذیره؟ با احترام وتشکر

 پاسخ جناب استاد به ایشان :

بنام خدا

سلام علیکم جناب پناهی عزیز

تواشیح منافاتی با تلاوت ندارد بلکه از باب شناخت صدا و امر صدا سازی، کمک کننده هم هست، اما با در نظر گرفتن نکات مهم ذیل :

1- تمرین تلاوت کم نشده و حتی بیشتر هم شود.

2- تنفس در تواشیح نقش آنچنان مهمی مثل تلاوت ندارد و میتوان از گروه کمک گرفت اما در تلاوت اینگونه نیست و ما حق نفس کشیدن حین تلاوت را نداریم، بعد از مدتی افراد گروه چون اغلب ایستاده اجرا داشته و نیازی به تنفس دیافراگمی خاص تلاوت ندارند، خود بخود تنفس دیافراگمی شان ضعیف شده و اگر تمرین تلاوت نداشته باشند، تلاوت برایشان مشکل میشود.

بهرحال میدانید که در گروه تواشیح بودن و موظف به همراهی کامل گروه بودن خودبخود این فضا را بوجود آورده و تمرین برای کارهای زیاد و جدید در فضای تواشیح اجازه پرداختن به تلاوت را کم میکند.

3- گاهی اوقات عزیزانی با استعداد هستند که متاسفانه  در مسابقات قرآن سرخورده شده و رها شده اند و این عزیزان با عضو شدن در یک گروه تواشیح میتوانند بخوبی بدرخشند و مطرح شوند، لذا بعد از مدتی از تلاوت فاصله گرفته و آن را جدی پیگیری نمیکنند.

4- گاهی اوقات هم رهبر گروه بدلیل نشناختن پتانسیل صدایی قاری، او را در دسته صدایی قرار میدهد که به صدا و خط تلاوت ایشان صدمه وارد میشود.

 

جواب پرسش دوم

افزایش گستره صوتی از هر دو طرف امکان پذیر است، اما همانگونه که همیشه عرض کرده ام استفاده هنرمندانه و صحیح از همه گستره صدایی مهم تر از بیشتر بودن گستره است.

با احترام جهانبخش فرجی

اول تیر 1392

 

پاسخ سؤالات جناب پناهی توسط جهانبخش فرجی (1)

بنام خدا

ضمن تشکر از جناب آقای پناهی، قبل از پاسخ دادن به پرسش ایشان تذکر مهمی در ارتباط با اشتباهات چاپی در متن جلسه دوم را خدمتتان عرض نموده و اعلام میداریم که تصحیح آنرا در سایت قرار خواهیم داد و خواهش داریم همه عزیزان به این اصلاحیه توجه فرمایند.

اما پاسخ سؤال 1:

این محدوده ها بر اساس استاندارد های قابل قبول در صدای انسان و بر مبنای تحقیقات فراوان ارائه شده و بعنوان یک اصل در تئوری موسیقی پذیرفته شده است.

همانگونه که ملاحظه میفرمایید در این تقسیم بندی گستره های اعلام شده زیر دو اکتاو است، از طرفی میدانیم که انسانهایی با صدای نادر هستند که گستره صدائیشان حدود 3 اکتاو هست و یا اینکه در هنر تلاوت، ما به اساتیدی برمیخوریم که گستره صدائیشان براحتی 2 اکتاو ونیم است، پس چگونه باید گستره این عزیزان را تحلیل نمود؟

در ارتباط با جواب این سؤال مهم باید عرض کنم که گستره صدا در این تعریف یعنی خواندن نت های این گستره بدون فشار، تکلف و سختی و اجرای مکرر و راحت آنهاست.

با چند مثال برای شما مطلب فوق را توضیح میدهم؛

شخصی از نت سُل 2 شروع به تلاوت نموده و در فرازهای اوج خودش ، به نت La4  هم اشاره میکند، خوب این شخص دارای چه گستره ای است؟

جواب: این شخص، هم دارای محدوده تنور هست و هم باریتون.

شخصی از نت می 2 شروع نموده و به نت می 4 هم اشاره میکند، این شخص دارای چه گستره ای است؟

جواب: این شخص دارای محدوده باس و باریتون هست.

بهمین ترتیب این موارد قابل تحلیل است.

در همین جا پاسخ پرسش دوم شما را در راستای مطالب فوق اینگونه عرض میکنم که گستره صدای شما از باس معمولی شروع و تا تنور چپ (بالاتر از محدوده تنور استاندارد) ادامه دارد البته اگر  نتها، در یک فاصله زمانی مشخص و بطور مکرر اجرا شده و بدون تکلف و فشار و ناکوکی باشند.

گاهی اوقات وقتی محدوده صدایی یک مرد وارد گستره صدای زنان میشود به اشتباه ، برای ایشان اصطلاح محدوده خانمها را بکار میبرند که اشتباه است.

صدای مردان و زنان از نظر حالتهای خاص و حجم صدا کاملاً قابل تشخیص است، لذا باید از اصطلاحات دیگری کمک بگیریم مثل اصطلاحی که حقیر بکار برده و محدوده تنور (بالاتر از محدوده تنور استاندارد مردان) شما را تنور چپ نامگذاری کردم، بنابراین اگر برای مثال بالاترین نت اشاره شما،  نت فا 5  بود میتوان اصطلاح تنور چپ چپ را برای صدای شما بکار برد و نباید از محدوده آلتو یا بم خانمها و متس سپرانو برای بیان حالتهای فوق استفاده نمود. البته اساتید موسیقی هم، از تنور یک برای تنور استاندارد و دو و سه برای تنورهای چپ و بسیار چپ(چپِ چپ) استفاده میکنند.

هرچند موارد نادر هم وجود دارد خصوصاً در عصر حاضر که متأسفانه صداهای مردانه در حال تغییر به سمت صداها و حالتهای زنانه است!!

حال با توجه به این توضیحات باید عرض شود که اگر در اثر تمرین، شما بتوانید به نت می 2 هم اشاره کنید شما دارای محدوده باس استاندارد هم هستید و اگر کسی باشد که به نتهای پایین تر از این نت هم اشاره کند، ایشان دارای باس زمخت هست.

این اصطلاح باس زمخت هم اصطلاحی است که بنده بکار میبرم و در کلاسهای موسیقی این اصطلاحات بنده یعنی باس معمولی، باس استاندارد و باس زمخت ممکن است به باس یک و دو و سه و یا نامهای دیگری نامگذاری شوند.

اما در جواب سؤال سومتان باید عرض کنم که پاسخ این پرسش قبلاً داده شده و در قسمت مربوطه موجود است اما بطور اختصار عرض میکنم اصطلاح صدای سری  و سینه ای از دو منظر قابل طرح است:

1-      از دیدگاه محدوده صدا؛ به صداهای گستره باس و باریتون صداهای راست کوک یا سینه ای اطلاق میشود و به صداهای در گستره تنور ، صداهای چپ کوک یا سری گفته میشود.

2-      از دیدگاه ماهیتی؛ صداهای سری صداهایی زیر، با تنوع تحریری کم  و سرد و غربی هستند و صداهای سینه ای صداهای با تنوع تحریری زیاد و گرم و شرقی.

اما پاسخ سؤال چهارم شما:

اطلاع داشتن از دستگاههای ایرانی، آوازها و گوشه های آنها بسیار مفید است. هرچند باید فراموش نکنیم که خط خواندن در موسیقی آوازی ایرانی با خط خواندن در تلاوت کمی متفاوت است.

در ارتباط با دو فراز شما باید عرض کنم که صدای بسیار جذابی دارید با حزن و تحریرهای اصیل.

فراز اولتان در گستره باریتون و فراز دومتان در گستره تنور اجرا شده است.

باید تلاوت کاملتان را داشته باشم تا انشاالله موارد را با تشریح خدمتتان عرض کنم.

با احترام جهانبخش فرجی

15 خرداد 1392

جناب علی اکبر پناهی:

سلام استاد خیلی ممنون که پاسخ فرمودین.متوجه شدم.با تشکر فراوان

سپاس و تشکر جناب محمدزاده و تقدیم چند رباعی از سروده های ایشان به جهانبخش فرجی:

با سلام و عرض ادب محضر حضرت استاد فرجی بزرگوار. ضمن پوزش از تاخیر در جواب، از زحمتی که برای آنالیز و تحلیل تلاوت حقیر متحمل شدید، بسیار سپاسگذارم. خداوند به شما استاد مهربان و دوست داشتنی طول عمر با عزت و عظمت عنایت فرماید. چند رباعی از سروده های ناقابل خودم رابه شما استاد عزیز تقدیم میدارم:
تسبیح به گردن و به هر دست صراح      دیروز و پریروز و همی روز و صباح
بس گفته ام و بگویم و خواهم گفت                             لاحول و لا قوه الا بالله
هر شعر به ملک خود همی دارد شاه          کز جلوه او تمام ابیات آگاه
شه بیت ترانه دل من این است                   لا حول ولا قوه الا بالله
مستانه ساقی شرابم والله            مغروق دلم، نقش برآبم تالله
هر جرعه می، معاینه میگوید               لا حول ولا قوه الا بالله
سرگشته و در جیب تفکر ناگاه      زیبا صنمی که عارضش همچون ماه
دیدم که به هر نفس چنین می فرمود                   لا حول ولا قوه الا بالله
نی مرکب و نی گنج و نه باغ و خرگاه     نی سینه سوزان و نه قلبی پر آه
بر بنده بینوا خدایش کافی است                        لا حول ولا قوه الا بالله
استاد در مورد اشعار هم نظرشریفتان را هم بفرمایید، ممنون و مستفیض خواهم شد. با سلام و تحیت مجدد.ارادتمند : مهدی محمدزاده از تبریز.

دانلود مطالب جلسه دوم دوره آموزشی

لینک مطالب جلسه اول :

برای دریافت مطالب بر روی آدرس زیر کلیک کرده و در صفحه دانلود رمزی را که از طریق پیامک برای شما ارسال کردیم در کادر جلوی کلمه عبور وارد نمایید .

ضمنا تاکید می کنیم که جهت دریافت برنامه آموزشی خرداد ماه حتما اقدام نمایید .در ضمن به خاطر تاخیر یک روزه در قرار دادن فایل پوزش می طلبیم.

لینک دریافت مطلب :

http://s1.picofile.com/file/7787555799/%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87_%D8%AF%D9%88%D9%85.pdf.html

وحیدی

دانلود مطالب جلسه اول دوره آموزشی

لینک مطالب جلسه اول :

برای دریافت مطالب بر روی آدرس زیر کلیک کرده و در صفحه دانلود رمزی را که از طریق پیامک برای شما ارسال کردیم در کادر جلوی کلمه عبور وارد نمایید .

ضمنا تاکید می کنیم که جهت دریافت برنامه آموزشی خرداد ماه حتما اقدام نمایید .

لینک دریافت مطلب :

http://s2.picofile.com/file/7777228274/%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%A8_%D8%AC%D9%84%D8%B3%D9%87_%D8%A7%D9%88%D9%84_%D8%AF%D9%88%D8%B1%D9%87.pdf.html

وحیدی

پاسخ جهانبخش فرجی به پرسش : جهت تقویت تجوید نوار کدام استاد بهتر است؟

استاد ارجمند سلام
از شما خواهشمندم بفرمایید جهت تقویت تجوید نوار کدام استاد بهتر است؟
با تشکر قاضی

بنام خدا و باسلام
ضمن تشکر از شما برادر عزیزم جناب آقای قاضی
برای تقویت تجوید خوب است به نوارهای استاد عبد الباسط و استاد منشاوی گوش دهید
در مباحث درسی حقیر مطلبی آمده بنام موازنه که در این قسمت توجه شما را به نکات مهم ی از آن جلب مینمایم
فراموش نفرمایید که مهمترین آیتم در تجوید، موازنه است
شما باید دقت کنید که در هر لحظه از تلاوت اصول موازنه در تجوید آسیب نبینند.
برای مثال : مدها باید در تمامی تلاوت یکسان کشیده شوند
اگر حتی یک مد کم یا زیاد کشیده شود تجوید شما از موازنه خارج شده است
ویا در ادای حروف کشیده ( ا – ای – او ) اگر شما به اندازه و یکسان آنها را ادا نکنید باز تجوید شما دچار اشکال میشود.
در مورد غنه ها هم همینطور باید دقت شود که موازنه در اجرای آنها رعایت شود یعنی بصورت یکسان غنه ها گرفته شوند
البته مخارج حروف و صفات آنها مهمند اما کلید ورود به سرزمین تلاوت اصل موازنه است
با احترام فرجی