نمونه های عملی از کوک های مختلف در خواندن

کوک های مختلف در خواندن
آشنایی با نحوه تغییر کوک صدا در سبک های مختلف یکی از مهمترین مباحث در صداسازی است،
اینکه کدام کوک و یا سبک خواندن، مناسب طنین نهایی شماست، یکی از مهمترین بحث ها در صداسازی است که خیلی از مدرسین قارچ گونه صداسازی، از آنجا که آشنایی با نوع پردازش در این کوک ها را ندارند ( خودشان قادر به اجرای کامل در این کوک ها نیستند) لذا کمک چندانی هم نمیتوانند به هنرجو داشته باشند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYvgzVZP8bX/

علت خستگی صدا و تکلف در صدا

علت خستگی صدا و تکلف در صدا ( به سختی خواندن و با فشار خواندن) یا راحت نخواندن چیست!؟
در ویدئو دو علت باید قید میشد که
متاسفانه بعلت تداخل در سوال، علت دوم بیان نشد!
علت اول که بیان شد؛ عبارت بود از استخراج محدوده صدایی سالم هر شخص توسط استاد صداساز، که البته همین مورد هم میتواند تا حدودی قابل ارتقاء باشد.
و علت دوم که در فیلم بیان نشد، عبارت است از
درک غلط از ابزار تولید صدا؛ مثل تنفس، تارهای صوتی، پرتاب صدا در نقاط مطلوب، و تقلید اشتباه.
یادآوری :
در سبک صداسازی منحصربفرد ما، برای رسیدن به تثبیت طنین یونیک هر شخص، همه این موارد، بررسی و اصلاح میشوند.


فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYoJ2TjtKx0/

نمونه ای عالی از اجراهای همزمان آواز و تلاوت


استاد جوان احمدرضا محمدیان عزیز،
نمونه ای از طنین های ماندگار در کشور،
که همه سبکهای آیینی را میتوانند اجرا نمایند.
کار بسیار دشواری که کمتر کسی قادر است بتواند کوک صدایش را تغییر دهد؛ از تلاوت به آواز، از آواز به تلاوت، از آواز به مداحی، از مداحی به ابتهال، از ابتهال به مناجات فارسی و از مناجات فارسی به دعا خوانی در سبکهای عربی و فارسی.
تفاوتها و شباهتهای هنر معنوی تلاوت و آواز سنتی ایرانی.

– هر دو سبک از سبکهای عمیق خوانی ( وصل به دیافراگم) هستند چرا که نفس زیادی لازم دارند، هرچند در تلاوت این نفس بسیار زیادتر است.

– خاستگاه دستگاه ها و مقامات هر دو یکی است و ایرانی
– در هنر تلاوت، تارهای صوتی، بدون هوا و کاملا زیپ میشوند اما در آواز سنتی، بدلیل نوع تحریر یا چهچهه، این زیپ کمی فاصله دارد و هوای اجرای فالستو در آن مشهود است

لذا شیفت دادن به کوک صدایی در این دو هنر، کار ساده ای نیست و هرکسی نمیتواند این دو هنر را بطور کامل و در کمال اجرا نماید.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYhBjtnAVeB/

استعدادهای بالا، اغلب در تثبیت طنین، دچار مشکل میشوند

طنین یونیک در هنر معنوی تلاوت کار بسیار دشواریست بدلایل زیر:
– سبک دشوار تنفسی آن،
– زبان خاص و عربی آن برای ما که فارس زبان هستیم
– شکل ارزیابی در کشور ما که متاسفانه مسابقه ای هست آن هم با آئین نامه های جزئی نگر!

این دشواری بیشتر هم میشود زمانی که استعداد شخص در مرحله تقلید، فوق العاده است.
درواقع تثبیت طنین یونیک افراد دارای استعداد فوق العاده در تقلید بسیار دشوارتر از بقیه است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYgKhuEPa4R/

آواز سنتی و تلاوت، تفاوتها و شباهت ها؛ بخش دوم

هر دو سبک از سبکهای عمیق خوانی ( وصل به دیافراگم) هستند چرا که نفس زیادی لازم دارند، هرچند در تلاوت این نفس بسیار زیادتر است.

– خاستگاه دستگاه ها و مقامات هر دو یکی است و ایرانی
– در هنر تلاوت، تارهای صوتی، بدون هوا و کاملا زیپ میشوند اما در آواز سنتی، بدلیل نوع تحریر یا چهچهه، این زیپ کمی فاصله دارد و هوای اجرای فالستو در آن مشهود است

لذا شیفت دادن به کوک صدایی در این دو هنر، کار ساده ای نیست و هرکسی نمیتواند این دو هنر را بطور کامل و در کمال اجرا نماید.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYdNBdHsukC/

آواز سنتی و تلاوت، تفاوتها و شباهت ها؛ بخش اول

هر دو سبک از سبکهای عمیق خوانی ( وصل به دیافراگم) هستند چرا که نفس زیادی لازم دارند، هرچند در تلاوت این نفس بسیار زیادتر است.

– خاستگاه دستگاه ها و مقامات هر دو یکی است و ایرانی
– در هنر تلاوت، تارهای صوتی، بدون هوا و کاملا زیپ میشوند اما در آواز سنتی، بدلیل نوع تحریر یا چهچهه، این زیپ کمی فاصله دارد و هوای اجرای فالستو در آن مشهود است

لذا شیفت دادن به کوک صدایی در این دو هنر، کار ساده ای نیست و هرکسی نمیتواند این دو هنر را بطور کامل و در کمال اجرا نماید.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYcNpGBM62r/

آرامش ماسک صورت،معیار خوبی است برای تثبیت طنین نهایی ما

ماسک صورت متبسم و بدون فشار و آرامش در آن، حین خواندن و در همه محدوده صدایی،

بهترین معیار برای تثبیت طنین و درست خواندن است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYUJwJmLdN7/

طنین یونیک، طنین خاص

لایو با استاد امین عبدی
بخش دوم
طنین یونیک یا منحصر بفرد هر شخص با تجربه و علم ما و تلاش هنرجو بدست خواهد آمد، اما اینکه این طنین، طنینی خاص باشد، معلوم نیست، خیلی اوقات خود شخص با تغییراتی هوشمندانه میتواند آن را خاص کند، اما در کل مهم این است که خروجی داشتن یک طنین منحصربفرد میشود لذت بردن از خواندن و تزریق لذت معنوی و آرامش بخش به اطرافیان.

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CYTARuPL8RX/

هدف اصلی روش ما در صداسازی، راحت خواندن است

لایو با استاد امین عبدی عزیز
بخش اول
هدف از آکادمی صداسازی ما
راحت خواندن عزیزان هنرجو هست، با اولویت اول ما که هنر معنوی تلاوت هست و بعد رشته های مختلف دیگر خواندن.
، ان شاءالله

با تشکر از حاج حسین تقی پور عزیز
مدیرکل پژوهش دارالقرآن، برای چاپ کتاب صداسازی

https://www.instagram.com/p/CYQOK87Puox/

دو نکته کلیدی برای داشتن یک صدای خوب

مهمترین فاکتور در روش ما در صداسازی
رسیدن به طنین ثابت و یونیک شخص هست، طنینی که در آن، قاری یا خواننده بدون فشار و استرس و براحتی بخواند و از خواندن لذت برده، و به شنوندگان هم این آرامش را انتقال دهد.

پ.ن:
این روزها عزیزان همراه در ارتباط با صفحات مختلفی که در رابطه با تغذیه و پرهیزهای غذایی و ریفلاکس معده صحبت میکنند، سوالاتی را مطرح فرمودند که بنده این پست را برای پاسخ ارائه کردم؛
با احترام به مطالب اساتید و پزشکان محترم بخصوص پزشکان متخصص در طب های سنتی و مذهبی و اساتید علوم تغذیه باید عرض کنم؛
تجربه چندین ساله بنده در هنر معنوی تلاوت، به من اثبات کرده که با رعایت دو نکته بسیار کلیدی و مهم میشود مقدمات یک صدای سالم و خوب را فراهم کرد و صدا را تا سالهای پایان عمر حفظ کرد؛
اول کم خوردن و ساده خوردن ( سالم خوردن)
و

دوم مراقبت از روح و روان و دور بودن از همه عوامل استرس و اضطراب زا.


که مستحضر هستید مراقبت از روح و روان و دوری از استرس و اضطراب، واقعا کار بسیار دشواری است که عوامل درونی و بیرونی روی آن تاثیرگذار هست و البته، استرس و اضطراب را همانگونه که قبلا عرض کردم، ام الامراض می نامم.
فراموش نکنیم که تمامی خوراکی ها، نوشیدنی ها و غیره که محرک تارهای صوتی هستند، بطور معمول ممنوع هستند.

کم خوردن در هنر تلاوت مهم است چون برای جلوگیری از فشار بر دیافراگم و کم آوردن نفس در تلاوت، همواره باید معده و روده خالی باشند و در خوردن هم این اصل رعایت شود که یک سوم از حجم معده همیشه خالی باشد، البته غذای سالم به همراه سادگی یعنی نبود ادویه جات، چاشنی های مضر، افزودنی های غیر مجاز و نوشابه و غیره که موجب چاقی هم نشوند.

این ویدئو هدفش اشاره به کم خوردن و سالم خوردن و دوری از موارد آسیب رسان روحی و عصبی است، از آنجاییکه فیزیولوژی انسانها با هم متفاوت بوده و در ضمن هر شخص میتواند با توجه به تجربیات خود، و کمک گرفتن از اطباء و اساتید تغذیه، به نوعی پزشک خود باشد، بنابراین سعی شد از پرداختن به موارد جزئی پرهیز شود، از طرفی در علوم جدید تغذیه، نسخه هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، پس بنابراین حکم خوردن ترشی، شوری و غیره با توجه به مزاجهای متفاوت در افراد، ثابت نیست، هرچند عرض شد، افزودنی های تحریک کننده، همه برای سیستم حنجره مضر هستند، و البته از اساتید آموخته ایم که رژیم های قلیایی به مراتب برای انسان مفیدتر هستند چون بیشتر بیماری ها در محیط قلیایی بدن، ادامه حیات ندارند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYJjilYPE_H/