آواز سنتی و تلاوت، تفاوتها و شباهت ها؛ بخش اول

هر دو سبک از سبکهای عمیق خوانی ( وصل به دیافراگم) هستند چرا که نفس زیادی لازم دارند، هرچند در تلاوت این نفس بسیار زیادتر است.

– خاستگاه دستگاه ها و مقامات هر دو یکی است و ایرانی
– در هنر تلاوت، تارهای صوتی، بدون هوا و کاملا زیپ میشوند اما در آواز سنتی، بدلیل نوع تحریر یا چهچهه، این زیپ کمی فاصله دارد و هوای اجرای فالستو در آن مشهود است

لذا شیفت دادن به کوک صدایی در این دو هنر، کار ساده ای نیست و هرکسی نمیتواند این دو هنر را بطور کامل و در کمال اجرا نماید.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYcNpGBM62r/

طنین یونیک، طنینی است که اجزاء قابل ارتقاء آن نهایی شده اند


طنین یونیک
طنینی است که با راهنمایی های تخصصی ما
نهایی میشود،
از این به بعد، این خود خواننده هست که قادر است از تکنیکهای مختلف، این طنین را خاص نماید.
البته ما در این ارتباط هم در کنار ایشان هستیم.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYa7EDCpXw8/

ساده کردن آموزش و دادن اعتماد بنفس،مهمترین وظیفه یک استاد صداسازی است، بخصوص در تلاوت، آواز اصیل و مداحی که کار دشوارتر است


وظیفه استاد صداساز، دادن اعتماد بنفس به هنرجوست،
روحیه دادن و تشویق کردن، در ارتقاء هنرجو تاثیر دارد،
هرچه خواندن ارائه شده، از نوع آوازی و با تحریر های شرقی باشد، صداسازی دشوارتر، تلاش هنرجو باید بیشتر شده و نتیجه گیری زمانبرتر هست.
درضمن
هرچه خواندن، احساسی تر هم باشد باز کار دشوارتر میشود.
خواندنهایی مثل تلاوت قرآن، آواز سنتی موسیقی اصیل و روضه و مدح آوازی در مداحی، که دشوارتر از انواع خواندنهای پاپ و امروزی هستند، نیاز به کار بیشتر در صداسازی دارند.
اصطلاحا میگوییم این نوع خواندنها، خواندنهای عمیق و دیافراگمی هستند و خواننده ها در این رشته ها، خیلی سخت تر به تثبیت طنین میرسند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYWPO-YvqpZ/

آرامش ماسک صورت،معیار خوبی است برای تثبیت طنین نهایی ما

ماسک صورت متبسم و بدون فشار و آرامش در آن، حین خواندن و در همه محدوده صدایی،

بهترین معیار برای تثبیت طنین و درست خواندن است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYUJwJmLdN7/

طنین یونیک، طنین خاص

لایو با استاد امین عبدی
بخش دوم
طنین یونیک یا منحصر بفرد هر شخص با تجربه و علم ما و تلاش هنرجو بدست خواهد آمد، اما اینکه این طنین، طنینی خاص باشد، معلوم نیست، خیلی اوقات خود شخص با تغییراتی هوشمندانه میتواند آن را خاص کند، اما در کل مهم این است که خروجی داشتن یک طنین منحصربفرد میشود لذت بردن از خواندن و تزریق لذت معنوی و آرامش بخش به اطرافیان.

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CYTARuPL8RX/

هدف اصلی روش ما در صداسازی، راحت خواندن است

لایو با استاد امین عبدی عزیز
بخش اول
هدف از آکادمی صداسازی ما
راحت خواندن عزیزان هنرجو هست، با اولویت اول ما که هنر معنوی تلاوت هست و بعد رشته های مختلف دیگر خواندن.
، ان شاءالله

با تشکر از حاج حسین تقی پور عزیز
مدیرکل پژوهش دارالقرآن، برای چاپ کتاب صداسازی

https://www.instagram.com/p/CYQOK87Puox/

دو نکته کلیدی برای داشتن یک صدای خوب

مهمترین فاکتور در روش ما در صداسازی
رسیدن به طنین ثابت و یونیک شخص هست، طنینی که در آن، قاری یا خواننده بدون فشار و استرس و براحتی بخواند و از خواندن لذت برده، و به شنوندگان هم این آرامش را انتقال دهد.

پ.ن:
این روزها عزیزان همراه در ارتباط با صفحات مختلفی که در رابطه با تغذیه و پرهیزهای غذایی و ریفلاکس معده صحبت میکنند، سوالاتی را مطرح فرمودند که بنده این پست را برای پاسخ ارائه کردم؛
با احترام به مطالب اساتید و پزشکان محترم بخصوص پزشکان متخصص در طب های سنتی و مذهبی و اساتید علوم تغذیه باید عرض کنم؛
تجربه چندین ساله بنده در هنر معنوی تلاوت، به من اثبات کرده که با رعایت دو نکته بسیار کلیدی و مهم میشود مقدمات یک صدای سالم و خوب را فراهم کرد و صدا را تا سالهای پایان عمر حفظ کرد؛
اول کم خوردن و ساده خوردن ( سالم خوردن)
و

دوم مراقبت از روح و روان و دور بودن از همه عوامل استرس و اضطراب زا.


که مستحضر هستید مراقبت از روح و روان و دوری از استرس و اضطراب، واقعا کار بسیار دشواری است که عوامل درونی و بیرونی روی آن تاثیرگذار هست و البته، استرس و اضطراب را همانگونه که قبلا عرض کردم، ام الامراض می نامم.
فراموش نکنیم که تمامی خوراکی ها، نوشیدنی ها و غیره که محرک تارهای صوتی هستند، بطور معمول ممنوع هستند.

کم خوردن در هنر تلاوت مهم است چون برای جلوگیری از فشار بر دیافراگم و کم آوردن نفس در تلاوت، همواره باید معده و روده خالی باشند و در خوردن هم این اصل رعایت شود که یک سوم از حجم معده همیشه خالی باشد، البته غذای سالم به همراه سادگی یعنی نبود ادویه جات، چاشنی های مضر، افزودنی های غیر مجاز و نوشابه و غیره که موجب چاقی هم نشوند.

این ویدئو هدفش اشاره به کم خوردن و سالم خوردن و دوری از موارد آسیب رسان روحی و عصبی است، از آنجاییکه فیزیولوژی انسانها با هم متفاوت بوده و در ضمن هر شخص میتواند با توجه به تجربیات خود، و کمک گرفتن از اطباء و اساتید تغذیه، به نوعی پزشک خود باشد، بنابراین سعی شد از پرداختن به موارد جزئی پرهیز شود، از طرفی در علوم جدید تغذیه، نسخه هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، پس بنابراین حکم خوردن ترشی، شوری و غیره با توجه به مزاجهای متفاوت در افراد، ثابت نیست، هرچند عرض شد، افزودنی های تحریک کننده، همه برای سیستم حنجره مضر هستند، و البته از اساتید آموخته ایم که رژیم های قلیایی به مراتب برای انسان مفیدتر هستند چون بیشتر بیماری ها در محیط قلیایی بدن، ادامه حیات ندارند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYJjilYPE_H/

دعای استاد شاهمیوه در مقام کُرد

دعایی که سالها پیش
خودم از استاد شاه میوه ضبط کردم، بعید میدانم، ایشان ضبط این دعا را داشته باشند،

خواستم این لذت را با شما شریک شوم
و این دعاها با آمین شما خوبان
در حق همه ما مستجاب شوند ان شاءالله

یکی از نکات کلیدی در رسیدن به طنین نهایی هر شخص، استفاده از مقامها، دستگاه ها یا سبک هایی است که شخص در آنها راحت میخواند و درضمن بسیار آنها را دوست داشته و در اجرا هم مسلط است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CX_WAuOrA1X/

بررسی طنین آقای منوچهر پرخیده

طنین واقعی استاد منوچهر پرخیده

با تشکر از استاد هاشمی فرد
برای ارسال این پست، که جناب پرخیده به مناسبت تولد حضرت مسیح بارگذاری کرده اند.

سوالات زیادی در رابطه با تکنیک استاد منوچهر پرخیده از بنده میشود و نظرم را جویا میشوند راجع به این تکنیک ایشان،
ضمن عرض احترام برای ایشان،
همانگونه که بیان شد
تثبیت طنین خاص هر شخص، یعنی طنینی که خاص شخص هست و در محدوده صدایی است که این طنین را تغییر ندهد.
الان اگر دقت کنید، در ابتدا طنین زیبا و واقعی ایشان، مشخص است اما از انتقال به اکتاوهای بالا در محدوده سر، در عین اینکه این کار بسیار دشوار است، آن هم با تحریر های موسیقی اصیل، اما فقط یک شیرین کاری است نه چیز دیگر!
در روشهای صداسازی غربی، برای مانور در اکتاوهای بالا، ارزش قائل هستند که البته همینطور هم هست اما در روش ما، با نام شیرینکاری از آن تعبیر میشود.

هرچند باید یادمان نرود که همین تکنیک ها زمانی قابل ارائه هستند که به راحتی اجرا شوند و خواننده زود خسته نشده و اجرا هم با فشار همراه نباشد.

با تشکر از عزیزانی که فرمودند البته این کار جناب پرخیده بیشتر برای جلب فالوور انجام میشود.


یا حق

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CX6E5TtsOjd/

صداسازی استعدادهای خوب تا متوسط راحت تر است

صداسازی و دردسرهای بسیار زیاد
برای استعدادهای خوب به بالا.

همانگونه که قبلا عرض شد،
اگر استعدادهای خواندن در انسان را به
پنج دسته تقسیم کنیم یعنی
ضعیف، متوسط، خوب، عالی، فوق العاده

از دیدگاه روش منحصربفردمان در صداسازی یعنی تثبیت طنین، یا
SOR
Stabilizing of resonance

کار بیشتر در صداسازی مربوط هست به استعدادهای عالی و فوق العاده و از طرف دیگر، استعدادهای ضعیف، چرا که این افراد برای رسیدن به یک طنین ثابت و خاص و قابل ارائه و البته آرامش بخش برای خود و شنوندگان، دچار مشکلات بیشتری نسبت به استعدادهای خوب هستند.
و عرض شد که
استعدادهای خوب کمتر به صداساز نیاز دارند!!
اگر هم دارند برای بالا بردن کیفیت کارشان هست و استعدادهای متوسط هم، پذیرفته اند که باید تلاش بیشتری داشته باشند.

پ.ن: به نظر شما همراهان عزیز، بی انصافی نیست که استعدادهای عالی و فوق العاده بطور اخص در هنر تلاوت در ایران، را سرخورده و ناامید میکنیم و استعدادهای فوق العاده آنها را به بازی میگیریم!؟
به نظر شما ظلم نیست که این استعدادها را بجای رساندن به آرامش، در سطح استعدادهای ضعیف، پایین می آوریم!؟

بالتبع در موسیقی هم متاسفانه همین مشکل را داریم و کسی نیست که به این نوع استعدادها کمک کند تا به ساحل آرامش برسند، استعدادهایی که عرض کردم، همه از کودکی و نوجوانی، با تلاوت قرآن کشف شده اند!!!
گناه جذب این افراد و رفتن به آغوش بیگانگان سوء استفاده کننده از این استعدادهای خدادادی به عهده کیست؟

فیلم :

https://www.instagram.com/p/CX3ktEGtvU0/