در روش صداسازی ما،
مشکل ترین کار، تثبیت طنین نهایی برای استعدادهای بالاست، مهم در صداسازی، رساندن هنرجو به طنینی است که در آن راحت تر و موفق تر است.
هرچند علاقه هنرجو نقش بسیار مهمی در این مسیر ایفا میکند.
فیلم:
آکادمی صداسازی مهندس جهانبخش فرجی شمس قاری بین المللی قرآن کریم
در روش صداسازی ما،
مشکل ترین کار، تثبیت طنین نهایی برای استعدادهای بالاست، مهم در صداسازی، رساندن هنرجو به طنینی است که در آن راحت تر و موفق تر است.
هرچند علاقه هنرجو نقش بسیار مهمی در این مسیر ایفا میکند.
فیلم:
هنر معنوی تلاوت قرآن
عمیق ترین خواندن در دنیاست،
به این دلیل آن را عمیق ترین خواندن نام گذاری کرده ایم، چون برای اجرای کامل این هنر، به نفس طولانی و کنترل نفس توسط دیافراگم، نیاز داریم.
این تنفس خاص و دیافراگمی و طولانی و عمیق، باعث ارتباط عجیب جسم و روح میشود، هرچه تنفس انسان عمیق تر (در حد متعارف) باشد،انسان آرامش روحی بیشتری خواهد داشت، ابزار آرامش بخش و خلسه و وصل به عالم متافیزیک در خیلی از مکاتب روحانی یا اسپریچوال و تعمقی یا مدیتیشن، مراقبه عرفانی و متکی بر تمرکز بر ذهن، تنفس عمیق است.
دشوارتر است چون علاوه بر تنفس طولانی، هیچ ادوات موسیقایی در کنارش نیست و قاری قرآن فرصت استراحت دادن به صدایش را ندارد!
فیلم:
کوک های مختلف در خواندن
آشنایی با نحوه تغییر کوک صدا در سبک های مختلف یکی از مهمترین مباحث در صداسازی است،
اینکه کدام کوک و یا سبک خواندن، مناسب طنین نهایی شماست، یکی از مهمترین بحث ها در صداسازی است که خیلی از مدرسین قارچ گونه صداسازی، از آنجا که آشنایی با نوع پردازش در این کوک ها را ندارند ( خودشان قادر به اجرای کامل در این کوک ها نیستند) لذا کمک چندانی هم نمیتوانند به هنرجو داشته باشند.
فیلم:
علت خستگی صدا و تکلف در صدا ( به سختی خواندن و با فشار خواندن) یا راحت نخواندن چیست!؟
در ویدئو دو علت باید قید میشد که
متاسفانه بعلت تداخل در سوال، علت دوم بیان نشد!
علت اول که بیان شد؛ عبارت بود از استخراج محدوده صدایی سالم هر شخص توسط استاد صداساز، که البته همین مورد هم میتواند تا حدودی قابل ارتقاء باشد.
و علت دوم که در فیلم بیان نشد، عبارت است از
درک غلط از ابزار تولید صدا؛ مثل تنفس، تارهای صوتی، پرتاب صدا در نقاط مطلوب، و تقلید اشتباه.
یادآوری :
در سبک صداسازی منحصربفرد ما، برای رسیدن به تثبیت طنین یونیک هر شخص، همه این موارد، بررسی و اصلاح میشوند.
فیلم:
استاد جوان احمدرضا محمدیان عزیز،
نمونه ای از طنین های ماندگار در کشور،
که همه سبکهای آیینی را میتوانند اجرا نمایند.
کار بسیار دشواری که کمتر کسی قادر است بتواند کوک صدایش را تغییر دهد؛ از تلاوت به آواز، از آواز به تلاوت، از آواز به مداحی، از مداحی به ابتهال، از ابتهال به مناجات فارسی و از مناجات فارسی به دعا خوانی در سبکهای عربی و فارسی.
تفاوتها و شباهتهای هنر معنوی تلاوت و آواز سنتی ایرانی.
– هر دو سبک از سبکهای عمیق خوانی ( وصل به دیافراگم) هستند چرا که نفس زیادی لازم دارند، هرچند در تلاوت این نفس بسیار زیادتر است.
– خاستگاه دستگاه ها و مقامات هر دو یکی است و ایرانی
– در هنر تلاوت، تارهای صوتی، بدون هوا و کاملا زیپ میشوند اما در آواز سنتی، بدلیل نوع تحریر یا چهچهه، این زیپ کمی فاصله دارد و هوای اجرای فالستو در آن مشهود است
لذا شیفت دادن به کوک صدایی در این دو هنر، کار ساده ای نیست و هرکسی نمیتواند این دو هنر را بطور کامل و در کمال اجرا نماید.
فیلم:
هر دو سبک از سبکهای عمیق خوانی ( وصل به دیافراگم) هستند چرا که نفس زیادی لازم دارند، هرچند در تلاوت این نفس بسیار زیادتر است.
– خاستگاه دستگاه ها و مقامات هر دو یکی است و ایرانی
– در هنر تلاوت، تارهای صوتی، بدون هوا و کاملا زیپ میشوند اما در آواز سنتی، بدلیل نوع تحریر یا چهچهه، این زیپ کمی فاصله دارد و هوای اجرای فالستو در آن مشهود است
لذا شیفت دادن به کوک صدایی در این دو هنر، کار ساده ای نیست و هرکسی نمیتواند این دو هنر را بطور کامل و در کمال اجرا نماید.
فیلم:
صداسازی و دردسرهای بسیار زیاد
برای استعدادهای خوب به بالا.
همانگونه که قبلا عرض شد،
اگر استعدادهای خواندن در انسان را به
پنج دسته تقسیم کنیم یعنی
ضعیف، متوسط، خوب، عالی، فوق العاده
از دیدگاه روش منحصربفردمان در صداسازی یعنی تثبیت طنین، یا
SOR
Stabilizing of resonance
کار بیشتر در صداسازی مربوط هست به استعدادهای عالی و فوق العاده و از طرف دیگر، استعدادهای ضعیف، چرا که این افراد برای رسیدن به یک طنین ثابت و خاص و قابل ارائه و البته آرامش بخش برای خود و شنوندگان، دچار مشکلات بیشتری نسبت به استعدادهای خوب هستند.
و عرض شد که
استعدادهای خوب کمتر به صداساز نیاز دارند!!
اگر هم دارند برای بالا بردن کیفیت کارشان هست و استعدادهای متوسط هم، پذیرفته اند که باید تلاش بیشتری داشته باشند.
پ.ن: به نظر شما همراهان عزیز، بی انصافی نیست که استعدادهای عالی و فوق العاده بطور اخص در هنر تلاوت در ایران، را سرخورده و ناامید میکنیم و استعدادهای فوق العاده آنها را به بازی میگیریم!؟
به نظر شما ظلم نیست که این استعدادها را بجای رساندن به آرامش، در سطح استعدادهای ضعیف، پایین می آوریم!؟
بالتبع در موسیقی هم متاسفانه همین مشکل را داریم و کسی نیست که به این نوع استعدادها کمک کند تا به ساحل آرامش برسند، استعدادهایی که عرض کردم، همه از کودکی و نوجوانی، با تلاوت قرآن کشف شده اند!!!
گناه جذب این افراد و رفتن به آغوش بیگانگان سوء استفاده کننده از این استعدادهای خدادادی به عهده کیست؟
فیلم :
همانگونه که عرض شد،
تثبیت طنین یا sor method
روش ابداعی بنده در صداسازی هست
چرا براحتی از طنین های تثبیت شده قاریان برجسته، ممتاز و جهانی مان می گذریم!!؟
براستی چرا؟
در هنر معنوی تلاوت تثبیت طنین بسیار دشوار است بدلایل بسیاری که که مهمترین آن نیاز به تنفس زیاد در این هنر نسبت به دیگر هنرهای خواندن در دنیاست، لذا ارزش قائل نشدن برای طنین های ماندگار در ایران، به نظر بنده گناهی نابخشودنی است.
باز تاکید میکنم بر
اذیتها، آزارها و مایوس شدن شاگردان در کلاسهای صداسازی رایج و مسابقات :
– زیادی تمرینهایی که خیلی هاشون نه تنها به هنرآموز کمک نمیکند، بلکه باعث رنجش روح او و خسته شدنش میشوند.
– تدریس توسط مدرسینی که در آموزش یک سبک خاص خواندن، اثری فاخر را ارائه نکرده اند.
– انواع و اقسام دستورهای غذایی، پزشکی، گرم کردن صدا، بالابردن محدوده صدا و ….. که اصلا در روش ما در اولویت نیستند.
و خیلی موارد دیگر که شما عزیزان در فضای مجازی و تحت عنوان صداسازی شاهد آن هستید.
– در هنر تلاوت، البته بدترین اذیت همان مسابقه است که با قدرت زیاد در حال انجام است.
فیلم :
هدفم در این بخش، مقایسه خواندن در سبک پاپ و هنر معنوی تلاوت هست
نه از حیث محتوایی
بلکه بیشتر از حیث چهره شدن، مشهور شدن
و دیده شدن عزیزان خواننده پاپ هست در کشورمان و در مقابل نادیده گرفتن قاری قرآن
که کارش از جهت فنی بسیار بسیار دشوارتر است از یک خواننده پاپ!
هرچند اغلب خوانندگان و مداحان عزیزمان از تلاوت قرآن شروع کرده اند!
https://www.instagram.com/tv/CXf7Dw4IF5z/?utm_source=ig_web_copy_link
بنام خدا
تلاوت آیاتی از سوره مبارکه انعام در جلسه استاد هادی ایزدپناهی زمستان 95