طنین یونیک، طنین خاص

لایو با استاد امین عبدی
بخش دوم
طنین یونیک یا منحصر بفرد هر شخص با تجربه و علم ما و تلاش هنرجو بدست خواهد آمد، اما اینکه این طنین، طنینی خاص باشد، معلوم نیست، خیلی اوقات خود شخص با تغییراتی هوشمندانه میتواند آن را خاص کند، اما در کل مهم این است که خروجی داشتن یک طنین منحصربفرد میشود لذت بردن از خواندن و تزریق لذت معنوی و آرامش بخش به اطرافیان.

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CYTARuPL8RX/

بررسی طنین آقای منوچهر پرخیده

طنین واقعی استاد منوچهر پرخیده

با تشکر از استاد هاشمی فرد
برای ارسال این پست، که جناب پرخیده به مناسبت تولد حضرت مسیح بارگذاری کرده اند.

سوالات زیادی در رابطه با تکنیک استاد منوچهر پرخیده از بنده میشود و نظرم را جویا میشوند راجع به این تکنیک ایشان،
ضمن عرض احترام برای ایشان،
همانگونه که بیان شد
تثبیت طنین خاص هر شخص، یعنی طنینی که خاص شخص هست و در محدوده صدایی است که این طنین را تغییر ندهد.
الان اگر دقت کنید، در ابتدا طنین زیبا و واقعی ایشان، مشخص است اما از انتقال به اکتاوهای بالا در محدوده سر، در عین اینکه این کار بسیار دشوار است، آن هم با تحریر های موسیقی اصیل، اما فقط یک شیرین کاری است نه چیز دیگر!
در روشهای صداسازی غربی، برای مانور در اکتاوهای بالا، ارزش قائل هستند که البته همینطور هم هست اما در روش ما، با نام شیرینکاری از آن تعبیر میشود.

هرچند باید یادمان نرود که همین تکنیک ها زمانی قابل ارائه هستند که به راحتی اجرا شوند و خواننده زود خسته نشده و اجرا هم با فشار همراه نباشد.

با تشکر از عزیزانی که فرمودند البته این کار جناب پرخیده بیشتر برای جلب فالوور انجام میشود.


یا حق

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CX6E5TtsOjd/

بهترین روش در صداسازی

یک روش خوب
در صداسازی روشی است که
باعث اذیت شاگردان نشود،
آنها را دلسرد و دل زده نکند،
در آکادمی صداسازی ما، بنا داریم
با ساده ترین روش، بسته به ظرفیت موسیقایی هوش و گوش شما، در دوره های سه ماهه و شش ماهه، شما را به نقطه ای برسانیم که از خواندن لذت ببرید و این لذت آرامش بخش را به دیگران انتقال دهید، ان شاءالله

مجددا یادآوری میکنم:

اذیتها، آزارها و مایوس شدن شاگردان در کلاسهای صداسازی عبارتند از:
– زیادی تمرینهایی که خیلی هاشون نه تنها به هنرآموز کمک نمیکند، بلکه باعث رنجش روح او و خسته شدنش میشوند.
– تدریس توسط مدرسینی که در آموزش یک سبک خاص خواندن، اثری فاخر را ارائه نکرده اند.
– انواع و اقسام دستورهای غذایی، پزشکی، گرم کردن صدا، بالابردن محدوده صدا و ….. که اصلا در روش ما در اولویت نیستند.
و خیلی موارد دیگر که شما عزیزان در فضای مجازی و تحت عنوان صداسازی شاهد آن هستید.
– در هنر تلاوت، البته بدترین اذیت همان مسابقه است که با قدرت زیاد در حال انجام است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CXvgul3IWWG/

طنین های تثبیت شده در هنر تلاوت و بی توجهی به آنها

همانگونه که عرض شد،
تثبیت طنین یا sor method
روش ابداعی بنده در صداسازی هست

چرا براحتی از طنین های تثبیت شده قاریان برجسته، ممتاز و جهانی مان می گذریم!!؟
براستی چرا؟

در هنر معنوی تلاوت تثبیت طنین بسیار دشوار است بدلایل بسیاری که که مهمترین آن نیاز به تنفس زیاد در این هنر نسبت به دیگر هنرهای خواندن در دنیاست، لذا ارزش قائل نشدن برای طنین های ماندگار در ایران، به نظر بنده گناهی نابخشودنی است.


باز تاکید میکنم بر
اذیتها، آزارها و مایوس شدن شاگردان در کلاسهای صداسازی رایج و مسابقات :


– زیادی تمرینهایی که خیلی هاشون نه تنها به هنرآموز کمک نمیکند، بلکه باعث رنجش روح او و خسته شدنش میشوند.

– تدریس توسط مدرسینی که در آموزش یک سبک خاص خواندن، اثری فاخر را ارائه نکرده اند.

– انواع و اقسام دستورهای غذایی، پزشکی، گرم کردن صدا، بالابردن محدوده صدا و ….. که اصلا در روش ما در اولویت نیستند.

و خیلی موارد دیگر که شما عزیزان در فضای مجازی و تحت عنوان صداسازی شاهد آن هستید.

– در هنر تلاوت، البته بدترین اذیت همان مسابقه است که با قدرت زیاد در حال انجام است.

فیلم :

https://www.instagram.com/p/CXf1xp-oCr1/

دیافراگم و نقش مهم آن در خواندن

اجرای اپرای تنور خوان ایتالیایی جناب آنجلو لوفورس را در سن نود و دو سالگی ملاحظه فرمایید

و نکات بسیار مهمی که در مباحث صداسازی عرض کردم خدمتتان، را در عمل مشاهده فرمایید.

– لطفا به چست یا سینه استاد توجه فرمائید، ببینید حرکتی در آن مشاهده میکنید!؟

– فیس یا چهره یا ماسک صورت استاد را ببینید، آیا در آن فشاری احساس میکنید!؟

– زدن دیافراگم را در حرکات شکم توجه فرمایید.

– تمرکز استاد بر دیافراگم بجای تمرکز بر حنجره را مشاهده فرمائید.

– نحوه باز کردن دهان را در اجرا دقت فرمائید.

فیلم را در لینک زیر مشاهده فرمایید:

https://www.instagram.com/p/CXDQOebIwUz/

تقلید و نقش مهم آن در صداسازی


تقلید مقوله ای در بحث خواندن هست که بسیار به هوش و ذهن و مغز انسان مربوط هست،
گاهی تقلید در ذهن مرور میشود و به زیبایی اجرا میشود اما صدا توان همراهی با ذهن و هوش را ندارد و خروجی کار، قابل قبول نیست و گاهی ذهن لحنی توان همراهی با صدا را ندارد، که باز خواننده از خودش راضی نیست.

هر انسانی قدرت تقلید دارد اما بعضی فوق العاده هستند، بعضی عالی، عده ای خوب و عده ای متوسط.
بطور معمول افرادی که قدرت تقلید فوق العاده دارند و صداشون هم عالیست، معمولا به سختی به طنین ثابت صدای خودشون میرسند.
اما بقیه استعدادها راحت تر میتوانند به تثبیت طنین برسند.
دستگاه تکلمی هر فردی هم در این میان، نقش مهمی در صاحب سبک شدن و ظهور یک طنین و سبک جدید دارد.
خیلی اوقات طنینهای صدایی شفاف و زیبا، خاص نمیشوند و علیرغم اینکه زیبا هستند اما حسی به شنونده منتقل نکرده و شنونده احساس نمیکند که این طنین، خیلی ویژه و خاص هست و در طی زمان، فراموش یا کم رنگ میشوند.
برعکس طنین هایی هستند که علیرغم گرفتگی در صدایشان، نه تنها صاحب سبک بلکه ماندگار هم میشوند!

فیلم را در صفحه زیر مشاهده فرمایید.

https://www.instagram.com/p/CW3aBU0o_UU/

روش ما در صداسازی، روش تثبیت طنین یا sor method

مهمترین بحث در صداسازی به روش بنده؛
رساندن شاگردان عزیز به طنین ثابت و یونیک و خدادادی شان.

روش ما بطور خلاصه روش تثبیت طنین یا sor method نام دارد .

فیلم پست را در لینک اینستاگرام ملاحظه فرمایید.

https://www.instagram.com/p/CWykA2NIuFt/

تحریر در خواندن

مطالب پایه در مبحث صداسازی به روش بنده

در لایو اینستاگرامی با استاد وحید نظریان

تحریر

همانگونه که عرض شد در صداسازی به روش ابداعی بنده،
تثبیت طنین مهمترین هدف هست و رسیدن به آن، اساس صداسازی به روش بنده هست.
وقتی طنین تثبیت میشود، قدرت تحریرپذیری طنین هم تثبیت میشود،
این قدرت تحریرپذیری، خاص طنین تثبیت شده و یونیک شخص هست و البته مقداری هم قابل ارتقاء هست.
مهم این است که تحریر، مقوله ای نیست که بشود آن را با تمرکز بر ابزار مکانیکی حنجره ایجاد کرد، بلکه پردازش ذهنی و تمرکز بر دیافراگم و کمک گرفتن از اجزاء بیرونی حنجره است که آن را بروز میدهد.
امروزه روش های مختلف صداسازی را میبینیم که در پی تعلیم تحریر بصورت تمرکز بر حنجره هستند که از نظر بنده کاملا اشتباه است،
مثلا در مورد تحریرهای آواز سنتی، میفرمایند؛ باید تمرکز شخص بر فالستو باشد، که کاملا اشتباه است. از طرفی همانگونه که در این پست عرض شد، تحریر دار بودن یک طنین، دلیلی بر طنین قابل ارائه برای خواندن نیست!

https://www.instagram.com/tv/CXX4dkKovX1/?utm_medium=copy_link

 

 

 

دوره های صداسازی

بزودی دوره های صداسازی آکادمی صداسازی استاد جهانبخش فرجی شمس، اعلام خواهد شد.

دوره ها بسته به استعداد هنرجویان در دو مدت زمان سه ماهه و شش ماهه طراحی شده اند.
روش ابداعی استاد جهانبخش فرجی در صداسازی روشی جدید و کاربردی برای تمامی سبک ها است.

این روش، بطور خلاصه روش تثبیت طنین یا sor method نام دارد.

stabilizing of  resonance

method

دوره های آکادمی بر اصول زیر بنا شده اند:
1- تنفس صحیح
2- تمرکز بر دیافراگم بجای حنجره
3- اهمیت تقلید
4- تثبیت طنین (کشف و تثبیت طنین یونیک هر هنرجو، طنینی که متعلق به خود اوست و در کل محدوده صدایی اش، براحتی و بدون زحمت و خسته شدن ارائه شده و بدون تغییر بماند و هنرجو قادر باشد ساعتها بدون تکلف و فشار به اجرا بپردازد)

این روش آموزشی در صداسازی، منحصر بفرد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر قانونی است.