صداسازی استعدادهای خوب تا متوسط راحت تر است

صداسازی و دردسرهای بسیار زیاد
برای استعدادهای خوب به بالا.

همانگونه که قبلا عرض شد،
اگر استعدادهای خواندن در انسان را به
پنج دسته تقسیم کنیم یعنی
ضعیف، متوسط، خوب، عالی، فوق العاده

از دیدگاه روش منحصربفردمان در صداسازی یعنی تثبیت طنین، یا
SOR
Stabilizing of resonance

کار بیشتر در صداسازی مربوط هست به استعدادهای عالی و فوق العاده و از طرف دیگر، استعدادهای ضعیف، چرا که این افراد برای رسیدن به یک طنین ثابت و خاص و قابل ارائه و البته آرامش بخش برای خود و شنوندگان، دچار مشکلات بیشتری نسبت به استعدادهای خوب هستند.
و عرض شد که
استعدادهای خوب کمتر به صداساز نیاز دارند!!
اگر هم دارند برای بالا بردن کیفیت کارشان هست و استعدادهای متوسط هم، پذیرفته اند که باید تلاش بیشتری داشته باشند.

پ.ن: به نظر شما همراهان عزیز، بی انصافی نیست که استعدادهای عالی و فوق العاده بطور اخص در هنر تلاوت در ایران، را سرخورده و ناامید میکنیم و استعدادهای فوق العاده آنها را به بازی میگیریم!؟
به نظر شما ظلم نیست که این استعدادها را بجای رساندن به آرامش، در سطح استعدادهای ضعیف، پایین می آوریم!؟

بالتبع در موسیقی هم متاسفانه همین مشکل را داریم و کسی نیست که به این نوع استعدادها کمک کند تا به ساحل آرامش برسند، استعدادهایی که عرض کردم، همه از کودکی و نوجوانی، با تلاوت قرآن کشف شده اند!!!
گناه جذب این افراد و رفتن به آغوش بیگانگان سوء استفاده کننده از این استعدادهای خدادادی به عهده کیست؟

فیلم :

https://www.instagram.com/p/CX3ktEGtvU0/

تقلید و نقش مهم آن در صداسازی


تقلید مقوله ای در بحث خواندن هست که بسیار به هوش و ذهن و مغز انسان مربوط هست،
گاهی تقلید در ذهن مرور میشود و به زیبایی اجرا میشود اما صدا توان همراهی با ذهن و هوش را ندارد و خروجی کار، قابل قبول نیست و گاهی ذهن لحنی توان همراهی با صدا را ندارد، که باز خواننده از خودش راضی نیست.

هر انسانی قدرت تقلید دارد اما بعضی فوق العاده هستند، بعضی عالی، عده ای خوب و عده ای متوسط.
بطور معمول افرادی که قدرت تقلید فوق العاده دارند و صداشون هم عالیست، معمولا به سختی به طنین ثابت صدای خودشون میرسند.
اما بقیه استعدادها راحت تر میتوانند به تثبیت طنین برسند.
دستگاه تکلمی هر فردی هم در این میان، نقش مهمی در صاحب سبک شدن و ظهور یک طنین و سبک جدید دارد.
خیلی اوقات طنینهای صدایی شفاف و زیبا، خاص نمیشوند و علیرغم اینکه زیبا هستند اما حسی به شنونده منتقل نکرده و شنونده احساس نمیکند که این طنین، خیلی ویژه و خاص هست و در طی زمان، فراموش یا کم رنگ میشوند.
برعکس طنین هایی هستند که علیرغم گرفتگی در صدایشان، نه تنها صاحب سبک بلکه ماندگار هم میشوند!

فیلم را در صفحه زیر مشاهده فرمایید.

https://www.instagram.com/p/CW3aBU0o_UU/

تلاوت سوره مریم آیات 22 تا 36، حمد و آیات پایانی سوره فجر توسط جهانبخش فرجی(بنگلادش 1374)

بنام خدا

تلاوت در مسجد جامع شهر داکا بعد از مسابقات بین المللی بنگلادش سال 1374 از سوره مریم آیات 22 تا 36 و سوره حمد و آیات پایانی سوره فجر.

در پایان طبق درخواست مردم ابتهال بلغ العلی و خواندن دعا اجرا شد که قسمت دعا متاسفانه ضبط نشده است.

این تلاوت از روی نوار کاست قدیمی پیاده شده و در برخی جاها کیفیت پایین آمده که عزیزان انشاالله به بزرگی خودشان عفو میفرمایند.

التماس دعا جهانبخش فرجی

http://alhanesolukmain.persiangig.com/audio/Faraji%20maryam%20hamd%2074%20bangeladesh/Faraji%20maryam1374%20bangeladesh%20ekhtetamiyeh.mp3/download