اولویت صوت در مقابل لحن یا ملودی، در هنر خواندن

اهمیت صوت در مقابل لحن.
اگر صوت دارای طنینی خاص و قابل ارائه، وجود نداشته باشد، هرگز اثرهایی ماندگار در دنیای خواندن، بوجود نمی آید.
لحن یا پردازش ملودیک در دنیای خوانندگی و بخصوص هنر معنوی تلاوت، یک موضوع فرعی است که برای به کمال رساندن یک طنین تثبیت شده و خاص، و صاحب سبک کردن آن، در کنارش خودنمایی میکند.
و وقتی این پردازش لحنی به اوج خود میرسد، برای صاحب سبک کفایت میکند و بیشتر مسیر را صوت و طنین است که باید ادامه دهد.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CZwSS3HIt1u/

جای صدا ( توضیحات استاد سید مصطفی حسینی)

بنام خدا
توضیحات مفید استاد سید مصطفی حسینی عزیز راجع به جای صدا با توجه به حالت ها و نقاط مختلف رزونانسی.

در راستای توضیحات عالی ایشان در صفحه
باشگاه صداسازی و در این پست، تاکید میکنیم در روش صداسازی منحصر بفردمان، ما بدنبال اولا راحتی در خواندن و دوما ایجاد تعادل در تمامی اجزاء ایجاد صدایی ژوست برای بروز یک طنین تثبیت شده، هستیم.
ما معتقدیم
هنگامی که حنجره، و اجزاء مختلف تولید صدا، بدون فشار و راحت، تولید صدا کنند، منجر به ثبات در طنین میشوند، طنینی منحصربفرد که هم خود خواننده از آن لذت ببرد و هم مستمعین.


لینک پست با توضیحات کامل در ده صفحه در صفحه باشگاه صداسازی استاد سید مصطفی حسینی:

https://www.instagram.com/p/CZMsQOLMT4Q/

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CZM1Vaari4M/

علت خستگی صدا و تکلف در صدا

علت خستگی صدا و تکلف در صدا ( به سختی خواندن و با فشار خواندن) یا راحت نخواندن چیست!؟
در ویدئو دو علت باید قید میشد که
متاسفانه بعلت تداخل در سوال، علت دوم بیان نشد!
علت اول که بیان شد؛ عبارت بود از استخراج محدوده صدایی سالم هر شخص توسط استاد صداساز، که البته همین مورد هم میتواند تا حدودی قابل ارتقاء باشد.
و علت دوم که در فیلم بیان نشد، عبارت است از
درک غلط از ابزار تولید صدا؛ مثل تنفس، تارهای صوتی، پرتاب صدا در نقاط مطلوب، و تقلید اشتباه.
یادآوری :
در سبک صداسازی منحصربفرد ما، برای رسیدن به تثبیت طنین یونیک هر شخص، همه این موارد، بررسی و اصلاح میشوند.


فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYoJ2TjtKx0/

آرامش ماسک صورت،معیار خوبی است برای تثبیت طنین نهایی ما

ماسک صورت متبسم و بدون فشار و آرامش در آن، حین خواندن و در همه محدوده صدایی،

بهترین معیار برای تثبیت طنین و درست خواندن است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYUJwJmLdN7/

طنین یونیک، طنین خاص

لایو با استاد امین عبدی
بخش دوم
طنین یونیک یا منحصر بفرد هر شخص با تجربه و علم ما و تلاش هنرجو بدست خواهد آمد، اما اینکه این طنین، طنینی خاص باشد، معلوم نیست، خیلی اوقات خود شخص با تغییراتی هوشمندانه میتواند آن را خاص کند، اما در کل مهم این است که خروجی داشتن یک طنین منحصربفرد میشود لذت بردن از خواندن و تزریق لذت معنوی و آرامش بخش به اطرافیان.

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CYTARuPL8RX/

دعای استاد شاهمیوه در مقام کُرد

دعایی که سالها پیش
خودم از استاد شاه میوه ضبط کردم، بعید میدانم، ایشان ضبط این دعا را داشته باشند،

خواستم این لذت را با شما شریک شوم
و این دعاها با آمین شما خوبان
در حق همه ما مستجاب شوند ان شاءالله

یکی از نکات کلیدی در رسیدن به طنین نهایی هر شخص، استفاده از مقامها، دستگاه ها یا سبک هایی است که شخص در آنها راحت میخواند و درضمن بسیار آنها را دوست داشته و در اجرا هم مسلط است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CX_WAuOrA1X/

بررسی طنین آقای منوچهر پرخیده

طنین واقعی استاد منوچهر پرخیده

با تشکر از استاد هاشمی فرد
برای ارسال این پست، که جناب پرخیده به مناسبت تولد حضرت مسیح بارگذاری کرده اند.

سوالات زیادی در رابطه با تکنیک استاد منوچهر پرخیده از بنده میشود و نظرم را جویا میشوند راجع به این تکنیک ایشان،
ضمن عرض احترام برای ایشان،
همانگونه که بیان شد
تثبیت طنین خاص هر شخص، یعنی طنینی که خاص شخص هست و در محدوده صدایی است که این طنین را تغییر ندهد.
الان اگر دقت کنید، در ابتدا طنین زیبا و واقعی ایشان، مشخص است اما از انتقال به اکتاوهای بالا در محدوده سر، در عین اینکه این کار بسیار دشوار است، آن هم با تحریر های موسیقی اصیل، اما فقط یک شیرین کاری است نه چیز دیگر!
در روشهای صداسازی غربی، برای مانور در اکتاوهای بالا، ارزش قائل هستند که البته همینطور هم هست اما در روش ما، با نام شیرینکاری از آن تعبیر میشود.

هرچند باید یادمان نرود که همین تکنیک ها زمانی قابل ارائه هستند که به راحتی اجرا شوند و خواننده زود خسته نشده و اجرا هم با فشار همراه نباشد.

با تشکر از عزیزانی که فرمودند البته این کار جناب پرخیده بیشتر برای جلب فالوور انجام میشود.


یا حق

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CX6E5TtsOjd/

طنین های تثبیت شده در هنر تلاوت و بی توجهی به آنها

همانگونه که عرض شد،
تثبیت طنین یا sor method
روش ابداعی بنده در صداسازی هست

چرا براحتی از طنین های تثبیت شده قاریان برجسته، ممتاز و جهانی مان می گذریم!!؟
براستی چرا؟

در هنر معنوی تلاوت تثبیت طنین بسیار دشوار است بدلایل بسیاری که که مهمترین آن نیاز به تنفس زیاد در این هنر نسبت به دیگر هنرهای خواندن در دنیاست، لذا ارزش قائل نشدن برای طنین های ماندگار در ایران، به نظر بنده گناهی نابخشودنی است.


باز تاکید میکنم بر
اذیتها، آزارها و مایوس شدن شاگردان در کلاسهای صداسازی رایج و مسابقات :


– زیادی تمرینهایی که خیلی هاشون نه تنها به هنرآموز کمک نمیکند، بلکه باعث رنجش روح او و خسته شدنش میشوند.

– تدریس توسط مدرسینی که در آموزش یک سبک خاص خواندن، اثری فاخر را ارائه نکرده اند.

– انواع و اقسام دستورهای غذایی، پزشکی، گرم کردن صدا، بالابردن محدوده صدا و ….. که اصلا در روش ما در اولویت نیستند.

و خیلی موارد دیگر که شما عزیزان در فضای مجازی و تحت عنوان صداسازی شاهد آن هستید.

– در هنر تلاوت، البته بدترین اذیت همان مسابقه است که با قدرت زیاد در حال انجام است.

فیلم :

https://www.instagram.com/p/CXf1xp-oCr1/

تحریر در خواندن

مطالب پایه در مبحث صداسازی به روش بنده

در لایو اینستاگرامی با استاد وحید نظریان

تحریر

همانگونه که عرض شد در صداسازی به روش ابداعی بنده،
تثبیت طنین مهمترین هدف هست و رسیدن به آن، اساس صداسازی به روش بنده هست.
وقتی طنین تثبیت میشود، قدرت تحریرپذیری طنین هم تثبیت میشود،
این قدرت تحریرپذیری، خاص طنین تثبیت شده و یونیک شخص هست و البته مقداری هم قابل ارتقاء هست.
مهم این است که تحریر، مقوله ای نیست که بشود آن را با تمرکز بر ابزار مکانیکی حنجره ایجاد کرد، بلکه پردازش ذهنی و تمرکز بر دیافراگم و کمک گرفتن از اجزاء بیرونی حنجره است که آن را بروز میدهد.
امروزه روش های مختلف صداسازی را میبینیم که در پی تعلیم تحریر بصورت تمرکز بر حنجره هستند که از نظر بنده کاملا اشتباه است،
مثلا در مورد تحریرهای آواز سنتی، میفرمایند؛ باید تمرکز شخص بر فالستو باشد، که کاملا اشتباه است. از طرفی همانگونه که در این پست عرض شد، تحریر دار بودن یک طنین، دلیلی بر طنین قابل ارائه برای خواندن نیست!

https://www.instagram.com/tv/CXX4dkKovX1/?utm_medium=copy_link