اجرای زیاد ابتهال و تاثیر آن بر تلاوت

اجرای زیاد ابتهال و تاثیر آن بر تلاوت

اجرای زیاد ابتهال
متاسفانه باعث اشکال در هنر تلاوت میشود،
بدلیل مدل این خوانش که نیاز به تنفس کمتر داشته و مجری مجبور است برای جذب مخاطب، فشار بیشتری را به حنجره وارد نماید.

https://www.instagram.com/p/Ca4PUV4oYan/

اجرایی کم نظیر در دستگاه همایون توسط استاد احمدرضا محمدیان

این اجرای زیبا در مراسم اولین سالگرد پدرم اجرا شده، این اجرا نمونه بسیار عالی است در ارائه تحریرهای فارسی، در بم صدا و اوج.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CZtrLntIo6B/

جای صدا

بنام خدا
توضیحات مفید استاد سید مصطفی حسینی عزیز راجع به جای صدا با توجه به حالت ها و نقاط مختلف رزونانسی.

در راستای توضیحات عالی ایشان در صفحه
باشگاه صداسازی و در این پست، تاکید میکنیم در روش صداسازی منحصر بفردمان، ما بدنبال اولا راحتی در خواندن و دوما ایجاد تعادل در تمامی اجزاء ایجاد صدایی ژوست برای بروز یک طنین تثبیت شده، هستیم.
ما معتقدیم
هنگامی که حنجره، و اجزاء مختلف تولید صدا، بدون فشار و راحت، تولید صدا کنند، منجر به ثبات در طنین میشوند، طنینی منحصربفرد که هم خود خواننده از آن لذت ببرد و هم مستمعین.




لینک پست در ده صفحه، در صفحه باشگاه صداسازی استاد سید مصطفی حسینی:

https://www.instagram.com/p/CZMsQOLMT4Q/

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CZM1Vaari4M/

استاد شجریان؛ تلاوت قرآن یا آواز؛ استعدادهای بالا، علاقه هنرجو، راحت ترین کوک صدایی

در روش صداسازی ما،
مشکل ترین کار، تثبیت طنین نهایی برای استعدادهای بالاست، مهم در صداسازی، رساندن هنرجو به طنینی است که در آن راحت تر و موفق تر است.
هرچند علاقه هنرجو نقش بسیار مهمی در این مسیر ایفا میکند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CY6Gi12jqDp/

دعاخوانی در کوک های سه گانه قرآنی، مداحی و سنتی ایرانی

دعا خوانی
با کوک های قرآنی، مداحی و موسیقی سنتی
قابل اجراست.
منظور از کوک در دعا خوانی نحوه صداسازی و نوع تحریرها در این سبک هاست.
چه با لهجه ایرانی اجرا شوند و چه با لهجه عربی.
یادآوری میکنم که تکنیکهایی وجود دارد که میتوان بعد از تثبیت طنین، با این تکنیکها، تغییراتی مثبت در طنین یونیک تثبیت شده، ایجاد کرد تا خاص شود.
دعاخوانی هم مثل هنر تلاوت در ایران با کم لطفی مسئولین همراه است و طنین های ماندگار و اثرهای ناب آنها در این حوزه، بسیار زیادند اما متاسفانه ناشناخته و در بایگانی و آرشیو!!!

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CY1bZXIpTYB/

تلاوت قرآن عمیق ترین و درنتیجه دشوارترین خواندن در جهان است

هنر معنوی تلاوت قرآن
عمیق ترین خواندن در دنیاست،
به این دلیل آن را عمیق ترین خواندن نام گذاری کرده ایم، چون برای اجرای کامل این هنر، به نفس طولانی و کنترل نفس توسط دیافراگم، نیاز داریم.
این تنفس خاص و دیافراگمی و طولانی و عمیق، باعث ارتباط عجیب جسم و روح میشود، هرچه تنفس انسان عمیق تر (در حد متعارف) باشد،انسان آرامش روحی بیشتری خواهد داشت، ابزار آرامش بخش و خلسه و وصل به عالم متافیزیک در خیلی از مکاتب روحانی یا اسپریچوال و تعمقی یا مدیتیشن، مراقبه عرفانی و متکی بر تمرکز بر ذهن، تنفس عمیق است.
دشوارتر است چون علاوه بر تنفس طولانی، هیچ ادوات موسیقایی در کنارش نیست و قاری قرآن فرصت استراحت دادن به صدایش را ندارد!


فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYyHpEQLdR2/

نمونه های عملی از کوک های مختلف در خواندن

کوک های مختلف در خواندن
آشنایی با نحوه تغییر کوک صدا در سبک های مختلف یکی از مهمترین مباحث در صداسازی است،
اینکه کدام کوک و یا سبک خواندن، مناسب طنین نهایی شماست، یکی از مهمترین بحث ها در صداسازی است که خیلی از مدرسین قارچ گونه صداسازی، از آنجا که آشنایی با نوع پردازش در این کوک ها را ندارند ( خودشان قادر به اجرای کامل در این کوک ها نیستند) لذا کمک چندانی هم نمیتوانند به هنرجو داشته باشند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYvgzVZP8bX/

آواز سنتی و تلاوت، تفاوتها و شباهت ها؛ بخش دوم

هر دو سبک از سبکهای عمیق خوانی ( وصل به دیافراگم) هستند چرا که نفس زیادی لازم دارند، هرچند در تلاوت این نفس بسیار زیادتر است.

– خاستگاه دستگاه ها و مقامات هر دو یکی است و ایرانی
– در هنر تلاوت، تارهای صوتی، بدون هوا و کاملا زیپ میشوند اما در آواز سنتی، بدلیل نوع تحریر یا چهچهه، این زیپ کمی فاصله دارد و هوای اجرای فالستو در آن مشهود است

لذا شیفت دادن به کوک صدایی در این دو هنر، کار ساده ای نیست و هرکسی نمیتواند این دو هنر را بطور کامل و در کمال اجرا نماید.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYdNBdHsukC/

دو نکته کلیدی برای داشتن یک صدای خوب

مهمترین فاکتور در روش ما در صداسازی
رسیدن به طنین ثابت و یونیک شخص هست، طنینی که در آن، قاری یا خواننده بدون فشار و استرس و براحتی بخواند و از خواندن لذت برده، و به شنوندگان هم این آرامش را انتقال دهد.

پ.ن:
این روزها عزیزان همراه در ارتباط با صفحات مختلفی که در رابطه با تغذیه و پرهیزهای غذایی و ریفلاکس معده صحبت میکنند، سوالاتی را مطرح فرمودند که بنده این پست را برای پاسخ ارائه کردم؛
با احترام به مطالب اساتید و پزشکان محترم بخصوص پزشکان متخصص در طب های سنتی و مذهبی و اساتید علوم تغذیه باید عرض کنم؛
تجربه چندین ساله بنده در هنر معنوی تلاوت، به من اثبات کرده که با رعایت دو نکته بسیار کلیدی و مهم میشود مقدمات یک صدای سالم و خوب را فراهم کرد و صدا را تا سالهای پایان عمر حفظ کرد؛
اول کم خوردن و ساده خوردن ( سالم خوردن)
و

دوم مراقبت از روح و روان و دور بودن از همه عوامل استرس و اضطراب زا.


که مستحضر هستید مراقبت از روح و روان و دوری از استرس و اضطراب، واقعا کار بسیار دشواری است که عوامل درونی و بیرونی روی آن تاثیرگذار هست و البته، استرس و اضطراب را همانگونه که قبلا عرض کردم، ام الامراض می نامم.
فراموش نکنیم که تمامی خوراکی ها، نوشیدنی ها و غیره که محرک تارهای صوتی هستند، بطور معمول ممنوع هستند.

کم خوردن در هنر تلاوت مهم است چون برای جلوگیری از فشار بر دیافراگم و کم آوردن نفس در تلاوت، همواره باید معده و روده خالی باشند و در خوردن هم این اصل رعایت شود که یک سوم از حجم معده همیشه خالی باشد، البته غذای سالم به همراه سادگی یعنی نبود ادویه جات، چاشنی های مضر، افزودنی های غیر مجاز و نوشابه و غیره که موجب چاقی هم نشوند.

این ویدئو هدفش اشاره به کم خوردن و سالم خوردن و دوری از موارد آسیب رسان روحی و عصبی است، از آنجاییکه فیزیولوژی انسانها با هم متفاوت بوده و در ضمن هر شخص میتواند با توجه به تجربیات خود، و کمک گرفتن از اطباء و اساتید تغذیه، به نوعی پزشک خود باشد، بنابراین سعی شد از پرداختن به موارد جزئی پرهیز شود، از طرفی در علوم جدید تغذیه، نسخه هر فرد با فرد دیگر متفاوت است، پس بنابراین حکم خوردن ترشی، شوری و غیره با توجه به مزاجهای متفاوت در افراد، ثابت نیست، هرچند عرض شد، افزودنی های تحریک کننده، همه برای سیستم حنجره مضر هستند، و البته از اساتید آموخته ایم که رژیم های قلیایی به مراتب برای انسان مفیدتر هستند چون بیشتر بیماری ها در محیط قلیایی بدن، ادامه حیات ندارند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYJjilYPE_H/

صداسازی استعدادهای خوب تا متوسط راحت تر است

صداسازی و دردسرهای بسیار زیاد
برای استعدادهای خوب به بالا.

همانگونه که قبلا عرض شد،
اگر استعدادهای خواندن در انسان را به
پنج دسته تقسیم کنیم یعنی
ضعیف، متوسط، خوب، عالی، فوق العاده

از دیدگاه روش منحصربفردمان در صداسازی یعنی تثبیت طنین، یا
SOR
Stabilizing of resonance

کار بیشتر در صداسازی مربوط هست به استعدادهای عالی و فوق العاده و از طرف دیگر، استعدادهای ضعیف، چرا که این افراد برای رسیدن به یک طنین ثابت و خاص و قابل ارائه و البته آرامش بخش برای خود و شنوندگان، دچار مشکلات بیشتری نسبت به استعدادهای خوب هستند.
و عرض شد که
استعدادهای خوب کمتر به صداساز نیاز دارند!!
اگر هم دارند برای بالا بردن کیفیت کارشان هست و استعدادهای متوسط هم، پذیرفته اند که باید تلاش بیشتری داشته باشند.

پ.ن: به نظر شما همراهان عزیز، بی انصافی نیست که استعدادهای عالی و فوق العاده بطور اخص در هنر تلاوت در ایران، را سرخورده و ناامید میکنیم و استعدادهای فوق العاده آنها را به بازی میگیریم!؟
به نظر شما ظلم نیست که این استعدادها را بجای رساندن به آرامش، در سطح استعدادهای ضعیف، پایین می آوریم!؟

بالتبع در موسیقی هم متاسفانه همین مشکل را داریم و کسی نیست که به این نوع استعدادها کمک کند تا به ساحل آرامش برسند، استعدادهایی که عرض کردم، همه از کودکی و نوجوانی، با تلاوت قرآن کشف شده اند!!!
گناه جذب این افراد و رفتن به آغوش بیگانگان سوء استفاده کننده از این استعدادهای خدادادی به عهده کیست؟

فیلم :

https://www.instagram.com/p/CX3ktEGtvU0/