این اجرای زیبا در مراسم اولین سالگرد پدرم اجرا شده، این اجرا نمونه بسیار عالی است در ارائه تحریرهای فارسی، در بم صدا و اوج.
فیلم:
آکادمی صداسازی مهندس جهانبخش فرجی شمس قاری بین المللی قرآن کریم
این اجرای زیبا در مراسم اولین سالگرد پدرم اجرا شده، این اجرا نمونه بسیار عالی است در ارائه تحریرهای فارسی، در بم صدا و اوج.
فیلم:
هنر معنوی تلاوت قرآن
عمیق ترین خواندن در دنیاست،
به این دلیل آن را عمیق ترین خواندن نام گذاری کرده ایم، چون برای اجرای کامل این هنر، به نفس طولانی و کنترل نفس توسط دیافراگم، نیاز داریم.
این تنفس خاص و دیافراگمی و طولانی و عمیق، باعث ارتباط عجیب جسم و روح میشود، هرچه تنفس انسان عمیق تر (در حد متعارف) باشد،انسان آرامش روحی بیشتری خواهد داشت، ابزار آرامش بخش و خلسه و وصل به عالم متافیزیک در خیلی از مکاتب روحانی یا اسپریچوال و تعمقی یا مدیتیشن، مراقبه عرفانی و متکی بر تمرکز بر ذهن، تنفس عمیق است.
دشوارتر است چون علاوه بر تنفس طولانی، هیچ ادوات موسیقایی در کنارش نیست و قاری قرآن فرصت استراحت دادن به صدایش را ندارد!
فیلم:
وظیفه استاد صداساز، دادن اعتماد بنفس به هنرجوست،
روحیه دادن و تشویق کردن، در ارتقاء هنرجو تاثیر دارد،
هرچه خواندن ارائه شده، از نوع آوازی و با تحریر های شرقی باشد، صداسازی دشوارتر، تلاش هنرجو باید بیشتر شده و نتیجه گیری زمانبرتر هست.
درضمن
هرچه خواندن، احساسی تر هم باشد باز کار دشوارتر میشود.
خواندنهایی مثل تلاوت قرآن، آواز سنتی موسیقی اصیل و روضه و مدح آوازی در مداحی، که دشوارتر از انواع خواندنهای پاپ و امروزی هستند، نیاز به کار بیشتر در صداسازی دارند.
اصطلاحا میگوییم این نوع خواندنها، خواندنهای عمیق و دیافراگمی هستند و خواننده ها در این رشته ها، خیلی سخت تر به تثبیت طنین میرسند.
فیلم:
یک روش خوب
در صداسازی روشی است که
باعث اذیت شاگردان نشود،
آنها را دلسرد و دل زده نکند،
در آکادمی صداسازی ما، بنا داریم
با ساده ترین روش، بسته به ظرفیت موسیقایی هوش و گوش شما، در دوره های سه ماهه و شش ماهه، شما را به نقطه ای برسانیم که از خواندن لذت ببرید و این لذت آرامش بخش را به دیگران انتقال دهید، ان شاءالله
مجددا یادآوری میکنم:
اذیتها، آزارها و مایوس شدن شاگردان در کلاسهای صداسازی عبارتند از:
– زیادی تمرینهایی که خیلی هاشون نه تنها به هنرآموز کمک نمیکند، بلکه باعث رنجش روح او و خسته شدنش میشوند.
– تدریس توسط مدرسینی که در آموزش یک سبک خاص خواندن، اثری فاخر را ارائه نکرده اند.
– انواع و اقسام دستورهای غذایی، پزشکی، گرم کردن صدا، بالابردن محدوده صدا و ….. که اصلا در روش ما در اولویت نیستند.
و خیلی موارد دیگر که شما عزیزان در فضای مجازی و تحت عنوان صداسازی شاهد آن هستید.
– در هنر تلاوت، البته بدترین اذیت همان مسابقه است که با قدرت زیاد در حال انجام است.
فیلم:
همانگونه که عرض شد،
تثبیت طنین یا sor method
روش ابداعی بنده در صداسازی هست
چرا براحتی از طنین های تثبیت شده قاریان برجسته، ممتاز و جهانی مان می گذریم!!؟
براستی چرا؟
در هنر معنوی تلاوت تثبیت طنین بسیار دشوار است بدلایل بسیاری که که مهمترین آن نیاز به تنفس زیاد در این هنر نسبت به دیگر هنرهای خواندن در دنیاست، لذا ارزش قائل نشدن برای طنین های ماندگار در ایران، به نظر بنده گناهی نابخشودنی است.
باز تاکید میکنم بر
اذیتها، آزارها و مایوس شدن شاگردان در کلاسهای صداسازی رایج و مسابقات :
– زیادی تمرینهایی که خیلی هاشون نه تنها به هنرآموز کمک نمیکند، بلکه باعث رنجش روح او و خسته شدنش میشوند.
– تدریس توسط مدرسینی که در آموزش یک سبک خاص خواندن، اثری فاخر را ارائه نکرده اند.
– انواع و اقسام دستورهای غذایی، پزشکی، گرم کردن صدا، بالابردن محدوده صدا و ….. که اصلا در روش ما در اولویت نیستند.
و خیلی موارد دیگر که شما عزیزان در فضای مجازی و تحت عنوان صداسازی شاهد آن هستید.
– در هنر تلاوت، البته بدترین اذیت همان مسابقه است که با قدرت زیاد در حال انجام است.
فیلم :
بزودی دوره های صداسازی آکادمی صداسازی استاد جهانبخش فرجی شمس، اعلام خواهد شد.
دوره ها بسته به استعداد هنرجویان در دو مدت زمان سه ماهه و شش ماهه طراحی شده اند.
روش ابداعی استاد جهانبخش فرجی در صداسازی روشی جدید و کاربردی برای تمامی سبک ها است.
این روش، بطور خلاصه روش تثبیت طنین یا sor method نام دارد.
stabilizing of resonance
method
دوره های آکادمی بر اصول زیر بنا شده اند:
1- تنفس صحیح
2- تمرکز بر دیافراگم بجای حنجره
3- اهمیت تقلید
4- تثبیت طنین (کشف و تثبیت طنین یونیک هر هنرجو، طنینی که متعلق به خود اوست و در کل محدوده صدایی اش، براحتی و بدون زحمت و خسته شدن ارائه شده و بدون تغییر بماند و هنرجو قادر باشد ساعتها بدون تکلف و فشار به اجرا بپردازد)
این روش آموزشی در صداسازی، منحصر بفرد بوده و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع غیر قانونی است.
بنام خدا
تلاوت زیبای استاد جهانبخش فرجی آیات ۷۳ تا آخر سوره مبارکه حج در صد و سی و چهارمین کرسی تلاوت شورای عالی قرآن دوشنبه ۲۸ مهر ۹۳
لینک دانلود تلاوت : http://www.akserver.ir/do.php?filename=akserver.ir_6ec8acbf3d1.mp3
تلاوت ترتیل استاد جهانبخش فرجی شب 17 رمضان 93:
قسمت اول سوره مبارکه انبیاء آیات72 الی 101
http://alhanesolukmain.persiangig.com/audio/ostad%20faraji%20radio%20ghoran%2017%20ramezan%2093/RADIO_QURAN-07152014-1917.mp3/download
قسمت دوم تلاوت ترتیل استاد جهانبخش فرجی سوره حج آیات 39 تا 64
با احترام مهدی فتحی پور
بنام خدا
تلاوت انتهای سوره مبارکه زمر و کوثر در مصلای تهران و قبل از نماز مغرب توسط استاد فرجی در روز 16 رمضان 93 انجام شد.
ناگفته نماند که استاد قبل از این تلاوت ترتیل خوانی داشتند که فایل آن در آینده در سایت قرار خواهد گرفت.
با احترام مهدی فتحی پور
بنام خدا
در سال 1359 این تلاوت انجام شده که هنوز از استاد عبدالباسط هم تقلید میکردم. تلاوت کامل بدستم نرسیده و از روی کاست پیاده شده است.
این تلاوت تنها جهت آشنایی با زمان ماارائه شده که بدون امکانات،خودمان تقلید میکردیم و البته نمیدانستیم که تا چه حد به استاد نزدیک شده ایم و آیا این سبک را میتوانیم دنبال کنیم یا اینکه خط صدایی ما با استاد هماهنگ هست یانه؟
سوره حشر آیات 18 تا 21.
التماس دعا جهانبخش فرجی