تقلید و اهمیت آن در خواندن، توسط استاد امین پویا

تقلید و اهمیت آن در خواندن، توسط استاد امین پویا

نکته مهم در هنر معنوی تلاوت
توسط استاد امین پویای عزیزم، در باب تقلید.

پ.ن: در روش صداسازی منحصر بفرد ما، تقلید یکی از مهم ترین پایه هاست و هر شخصی که قرار است یک قاری توانمند و صاحب طنین خاص شود باید از تقلید شروع کند. موارد مهم در تقلید را در پست های قبل، عرض کردیم.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CZ4SWbQo1UG/

علت خستگی صدا و تکلف در صدا

علت خستگی صدا و تکلف در صدا ( به سختی خواندن و با فشار خواندن) یا راحت نخواندن چیست!؟
در ویدئو دو علت باید قید میشد که
متاسفانه بعلت تداخل در سوال، علت دوم بیان نشد!
علت اول که بیان شد؛ عبارت بود از استخراج محدوده صدایی سالم هر شخص توسط استاد صداساز، که البته همین مورد هم میتواند تا حدودی قابل ارتقاء باشد.
و علت دوم که در فیلم بیان نشد، عبارت است از
درک غلط از ابزار تولید صدا؛ مثل تنفس، تارهای صوتی، پرتاب صدا در نقاط مطلوب، و تقلید اشتباه.
یادآوری :
در سبک صداسازی منحصربفرد ما، برای رسیدن به تثبیت طنین یونیک هر شخص، همه این موارد، بررسی و اصلاح میشوند.


فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYoJ2TjtKx0/

استعدادهای بالا، اغلب در تثبیت طنین، دچار مشکل میشوند

طنین یونیک در هنر معنوی تلاوت کار بسیار دشواریست بدلایل زیر:
– سبک دشوار تنفسی آن،
– زبان خاص و عربی آن برای ما که فارس زبان هستیم
– شکل ارزیابی در کشور ما که متاسفانه مسابقه ای هست آن هم با آئین نامه های جزئی نگر!

این دشواری بیشتر هم میشود زمانی که استعداد شخص در مرحله تقلید، فوق العاده است.
درواقع تثبیت طنین یونیک افراد دارای استعداد فوق العاده در تقلید بسیار دشوارتر از بقیه است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYgKhuEPa4R/

تقلید و نقش مهم آن در صداسازی


تقلید مقوله ای در بحث خواندن هست که بسیار به هوش و ذهن و مغز انسان مربوط هست،
گاهی تقلید در ذهن مرور میشود و به زیبایی اجرا میشود اما صدا توان همراهی با ذهن و هوش را ندارد و خروجی کار، قابل قبول نیست و گاهی ذهن لحنی توان همراهی با صدا را ندارد، که باز خواننده از خودش راضی نیست.

هر انسانی قدرت تقلید دارد اما بعضی فوق العاده هستند، بعضی عالی، عده ای خوب و عده ای متوسط.
بطور معمول افرادی که قدرت تقلید فوق العاده دارند و صداشون هم عالیست، معمولا به سختی به طنین ثابت صدای خودشون میرسند.
اما بقیه استعدادها راحت تر میتوانند به تثبیت طنین برسند.
دستگاه تکلمی هر فردی هم در این میان، نقش مهمی در صاحب سبک شدن و ظهور یک طنین و سبک جدید دارد.
خیلی اوقات طنینهای صدایی شفاف و زیبا، خاص نمیشوند و علیرغم اینکه زیبا هستند اما حسی به شنونده منتقل نکرده و شنونده احساس نمیکند که این طنین، خیلی ویژه و خاص هست و در طی زمان، فراموش یا کم رنگ میشوند.
برعکس طنین هایی هستند که علیرغم گرفتگی در صدایشان، نه تنها صاحب سبک بلکه ماندگار هم میشوند!

فیلم را در صفحه زیر مشاهده فرمایید.

https://www.instagram.com/p/CW3aBU0o_UU/

مراحل و مراتب لحنی در تلاوت قرآن به چند مرحله است:

مراحل و مراتب لحنی در تلاوت قرآن به چند مرحله است:

الف): تقلید – یا مطلق (تبعیت بی چون و چرا) است یا نسبی (اجرای ردیف در جایی که قاری مرجع آن را اجرا نکرده است).

ب): تألیف – جمع آوری و گردآوری طرح ها و مدل های لحنی.

ج): تدوین (تلحین) – ارائه طریق و مشرع جدید و کم نظیر لحنی بر پایه تألیفات.