اجرای زیاد ابتهال و تاثیر آن بر تلاوت

اجرای زیاد ابتهال و تاثیر آن بر تلاوت

اجرای زیاد ابتهال
متاسفانه باعث اشکال در هنر تلاوت میشود،
بدلیل مدل این خوانش که نیاز به تنفس کمتر داشته و مجری مجبور است برای جذب مخاطب، فشار بیشتری را به حنجره وارد نماید.

https://www.instagram.com/p/Ca4PUV4oYan/

ترتیل ایرانی توسط استاد محسن یاراحمدی

ترتیل ایرانی توسط استاد محسن یاراحمدی

ترتیل ایرانی
عنوان ترتیلی است که استاد محسن یاراحمدی عزیز، شروع آن را اعلام فرمودند.
آرزوی موفقیت دارم برای این استاد فرهیخته، در این اقدام زیبا و بی نظیر.
این کار بزرگ، از این جنبه هم ارزش دارد که نشان میدهد، رفرنس مقامات بکار گرفته شده در هنر معنوی تلاوت، دستگاه ها و مقامات ایرانی هستند.

در مقام دشتی،

https://www.instagram.com/p/CZ8pKhDII8R/

اجرایی کم نظیر در دستگاه همایون توسط استاد احمدرضا محمدیان

این اجرای زیبا در مراسم اولین سالگرد پدرم اجرا شده، این اجرا نمونه بسیار عالی است در ارائه تحریرهای فارسی، در بم صدا و اوج.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CZtrLntIo6B/

جای صدا

بنام خدا
توضیحات مفید استاد سید مصطفی حسینی عزیز راجع به جای صدا با توجه به حالت ها و نقاط مختلف رزونانسی.

در راستای توضیحات عالی ایشان در صفحه
باشگاه صداسازی و در این پست، تاکید میکنیم در روش صداسازی منحصر بفردمان، ما بدنبال اولا راحتی در خواندن و دوما ایجاد تعادل در تمامی اجزاء ایجاد صدایی ژوست برای بروز یک طنین تثبیت شده، هستیم.
ما معتقدیم
هنگامی که حنجره، و اجزاء مختلف تولید صدا، بدون فشار و راحت، تولید صدا کنند، منجر به ثبات در طنین میشوند، طنینی منحصربفرد که هم خود خواننده از آن لذت ببرد و هم مستمعین.




لینک پست در ده صفحه، در صفحه باشگاه صداسازی استاد سید مصطفی حسینی:

https://www.instagram.com/p/CZMsQOLMT4Q/

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CZM1Vaari4M/

استاد شجریان؛ تلاوت قرآن یا آواز؛ استعدادهای بالا، علاقه هنرجو، راحت ترین کوک صدایی

در روش صداسازی ما،
مشکل ترین کار، تثبیت طنین نهایی برای استعدادهای بالاست، مهم در صداسازی، رساندن هنرجو به طنینی است که در آن راحت تر و موفق تر است.
هرچند علاقه هنرجو نقش بسیار مهمی در این مسیر ایفا میکند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CY6Gi12jqDp/

علت خستگی صدا و تکلف در صدا

علت خستگی صدا و تکلف در صدا ( به سختی خواندن و با فشار خواندن) یا راحت نخواندن چیست!؟
در ویدئو دو علت باید قید میشد که
متاسفانه بعلت تداخل در سوال، علت دوم بیان نشد!
علت اول که بیان شد؛ عبارت بود از استخراج محدوده صدایی سالم هر شخص توسط استاد صداساز، که البته همین مورد هم میتواند تا حدودی قابل ارتقاء باشد.
و علت دوم که در فیلم بیان نشد، عبارت است از
درک غلط از ابزار تولید صدا؛ مثل تنفس، تارهای صوتی، پرتاب صدا در نقاط مطلوب، و تقلید اشتباه.
یادآوری :
در سبک صداسازی منحصربفرد ما، برای رسیدن به تثبیت طنین یونیک هر شخص، همه این موارد، بررسی و اصلاح میشوند.


فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYoJ2TjtKx0/

استعدادهای بالا، اغلب در تثبیت طنین، دچار مشکل میشوند

طنین یونیک در هنر معنوی تلاوت کار بسیار دشواریست بدلایل زیر:
– سبک دشوار تنفسی آن،
– زبان خاص و عربی آن برای ما که فارس زبان هستیم
– شکل ارزیابی در کشور ما که متاسفانه مسابقه ای هست آن هم با آئین نامه های جزئی نگر!

این دشواری بیشتر هم میشود زمانی که استعداد شخص در مرحله تقلید، فوق العاده است.
درواقع تثبیت طنین یونیک افراد دارای استعداد فوق العاده در تقلید بسیار دشوارتر از بقیه است.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYgKhuEPa4R/

ساده کردن آموزش و دادن اعتماد بنفس،مهمترین وظیفه یک استاد صداسازی است، بخصوص در تلاوت، آواز اصیل و مداحی که کار دشوارتر است


وظیفه استاد صداساز، دادن اعتماد بنفس به هنرجوست،
روحیه دادن و تشویق کردن، در ارتقاء هنرجو تاثیر دارد،
هرچه خواندن ارائه شده، از نوع آوازی و با تحریر های شرقی باشد، صداسازی دشوارتر، تلاش هنرجو باید بیشتر شده و نتیجه گیری زمانبرتر هست.
درضمن
هرچه خواندن، احساسی تر هم باشد باز کار دشوارتر میشود.
خواندنهایی مثل تلاوت قرآن، آواز سنتی موسیقی اصیل و روضه و مدح آوازی در مداحی، که دشوارتر از انواع خواندنهای پاپ و امروزی هستند، نیاز به کار بیشتر در صداسازی دارند.
اصطلاحا میگوییم این نوع خواندنها، خواندنهای عمیق و دیافراگمی هستند و خواننده ها در این رشته ها، خیلی سخت تر به تثبیت طنین میرسند.

فیلم:

https://www.instagram.com/p/CYWPO-YvqpZ/

بررسی طنین آقای منوچهر پرخیده

طنین واقعی استاد منوچهر پرخیده

با تشکر از استاد هاشمی فرد
برای ارسال این پست، که جناب پرخیده به مناسبت تولد حضرت مسیح بارگذاری کرده اند.

سوالات زیادی در رابطه با تکنیک استاد منوچهر پرخیده از بنده میشود و نظرم را جویا میشوند راجع به این تکنیک ایشان،
ضمن عرض احترام برای ایشان،
همانگونه که بیان شد
تثبیت طنین خاص هر شخص، یعنی طنینی که خاص شخص هست و در محدوده صدایی است که این طنین را تغییر ندهد.
الان اگر دقت کنید، در ابتدا طنین زیبا و واقعی ایشان، مشخص است اما از انتقال به اکتاوهای بالا در محدوده سر، در عین اینکه این کار بسیار دشوار است، آن هم با تحریر های موسیقی اصیل، اما فقط یک شیرین کاری است نه چیز دیگر!
در روشهای صداسازی غربی، برای مانور در اکتاوهای بالا، ارزش قائل هستند که البته همینطور هم هست اما در روش ما، با نام شیرینکاری از آن تعبیر میشود.

هرچند باید یادمان نرود که همین تکنیک ها زمانی قابل ارائه هستند که به راحتی اجرا شوند و خواننده زود خسته نشده و اجرا هم با فشار همراه نباشد.

با تشکر از عزیزانی که فرمودند البته این کار جناب پرخیده بیشتر برای جلب فالوور انجام میشود.


یا حق

فیلم اینستا:

https://www.instagram.com/p/CX6E5TtsOjd/

صداسازی استعدادهای خوب تا متوسط راحت تر است

صداسازی و دردسرهای بسیار زیاد
برای استعدادهای خوب به بالا.

همانگونه که قبلا عرض شد،
اگر استعدادهای خواندن در انسان را به
پنج دسته تقسیم کنیم یعنی
ضعیف، متوسط، خوب، عالی، فوق العاده

از دیدگاه روش منحصربفردمان در صداسازی یعنی تثبیت طنین، یا
SOR
Stabilizing of resonance

کار بیشتر در صداسازی مربوط هست به استعدادهای عالی و فوق العاده و از طرف دیگر، استعدادهای ضعیف، چرا که این افراد برای رسیدن به یک طنین ثابت و خاص و قابل ارائه و البته آرامش بخش برای خود و شنوندگان، دچار مشکلات بیشتری نسبت به استعدادهای خوب هستند.
و عرض شد که
استعدادهای خوب کمتر به صداساز نیاز دارند!!
اگر هم دارند برای بالا بردن کیفیت کارشان هست و استعدادهای متوسط هم، پذیرفته اند که باید تلاش بیشتری داشته باشند.

پ.ن: به نظر شما همراهان عزیز، بی انصافی نیست که استعدادهای عالی و فوق العاده بطور اخص در هنر تلاوت در ایران، را سرخورده و ناامید میکنیم و استعدادهای فوق العاده آنها را به بازی میگیریم!؟
به نظر شما ظلم نیست که این استعدادها را بجای رساندن به آرامش، در سطح استعدادهای ضعیف، پایین می آوریم!؟

بالتبع در موسیقی هم متاسفانه همین مشکل را داریم و کسی نیست که به این نوع استعدادها کمک کند تا به ساحل آرامش برسند، استعدادهایی که عرض کردم، همه از کودکی و نوجوانی، با تلاوت قرآن کشف شده اند!!!
گناه جذب این افراد و رفتن به آغوش بیگانگان سوء استفاده کننده از این استعدادهای خدادادی به عهده کیست؟

فیلم :

https://www.instagram.com/p/CX3ktEGtvU0/