دبير بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن كريم دانشجويان ايران اسامی هيئت داوران اين جشنواره را در دو بخش آقايان و بانوان اعلام كرد.
محمدحسن صانعیپور، دبير بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن كريم دانشجويان ايران، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) ضمن اعلام اين خبر افزود: بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن كريم دانشجويان ايران از دوم تا چهارم آذرماه به ميزبانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میشود.
وی ادامه داد: در اين مسابقات 450 نفر از دانشجويان در دو بخش آقايان و بانوان با يكديگر به رقابت میپردازند كه امر داوری اين دوره از جشنواره را گروهی از داوران برجسته ملی و بينالمللی بر عهده دارند.
عضو هيئت علمی دانشگاه پيام نور اصفهان خاطرنشان كرد: قاسم رضيعی از تهران، سيدجواد ساداتفاطمی از مشهد، محمود لطفینيا از استان گيلان، جهانبخش فرجی از تهران، ابوالفضل علامی از قم، محمدمهدی بحرالعلوم از تهران، هاشم روغنی از مشهد و سيدمهدی سيف از تهران جزء هيئت داوران هستند.
دبير بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن كريم دانشجويان ايران عنوان كرد: امر داوری اين جشنواره در بخش بانوان بر عهده اعظم الوندی از تهران، راضيه جمالی از تهران، معصومه عباس نظری از تهران، نسرين نافذكلام از تهران، فرشته نافذ كلام از تهران، ناهيد سلطانی از مشهد، مرجانه جعفرنياورانی از تهران، مريم خطيب از مشهد، زهرا صريحینژاد از تهران و زهرا افخمی از مشهد است.
يادآور میشود، بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن كريم دانشجويان ايران از دوم تا چهارم آذرماه با حضور 450 نفر از دانشجويان برتر دانشگاهها و مراكز آموزشی سراسر كشور در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار میشود.
به گزارش ایکنا:
«جهانبخش فرجی»، داور لحن بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران در خصوص سطح اين دوره از جشنواره كه برای نخستين بار به ميزبانی وزارت علوم، تحقيقات و فنآوری برگزار شد گفت: سطح اين دوره از مسابقات خيلی بالا بود.
وی ادامه داد: از جهت استاندارد و تعداد افرادی كه شركت كرده بودند و هم از جهت كيفی و كمّی قاريان و حافظان سطح بالايی در اين جشنواره قرآنی حضور داشتند. وقتی سطح كيفی رقابتها بالا میرود امر قضاوت برای داوران دشوار میشود و بهتر بود كه جشنوارههای قرآنی به جای نفرات اول تا سوم، نفرات برتر و نزديك به هم در هر رشته معرفی میشدند.
اين داور مسابقات قرآن در خصوص اجرايی بودن اين ايده عنوان كرد: وقتی نام يك مجمع يا نشستی، جشنواره ناميده میشود، شايسته است كه در پايان كار داوری نيز وضعيت اينگونه ختم شود كه نفرات برتر هر رشته معرفی شوند و نه الزاما نفرات اول تا سوم.
وی ادامه داد: در يك جشنواره قرآنی میتوان برای نخستين بار يك كار ابتكاری انجام داد و به منتخبان از نظر هيئت داوران كه از توانستند از يك حد نصابی امتياز بيشتر كسب كنند، جوايز نفيسی داده شود. در اين حالت میتوان گفت كه سطح كار در حد يك جشنواره است نه يك مسابقه ملی.
فرجی تصريح كرد: در بحث هنرهای تلاوت، هرقدر كه سطح قاريان و حافظان قرآن كريم بالاتر رود امر داوری به دقت نظر بيشتری احتياج دارد و ممكن است با يك اشتباه جزئی و فقط چند صدم نمره، رتبههای نفرات برتر مشخص شود.
وی درخصوص آييننامه بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران تاكيد كرد: اگر هدف اصلاح در آييننامهها راحتتر كردن امر داوری باشد و دقت در جزئيات حذف شود و به مباحث اصلی تاكيد شود، امر مطلوبی است. بعضی از آييننامهها خيلی جزئی هستند و اين موضوع نيازمند داوران بيشتری خواهد بود.
وی اضافه كرد: به عنوان مثال اگر شرايط آييننامه يك مسابقه جزيی در نظر گرفته شود، به جای دو داور لحن، بايد از چهار يا پنج داور لحن استفاده شود كه تمام نكات جزيی و ظرائف تلاوتها مشخص شود. در جشنوارههای مختلف هنری نيز همين روال مرسوم است كه چند داور در يك بخش به ظرائف مختلف اثر هنری دقت میكنند.
داور لحن بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران گفت: فاكتورها و عوامل امتياز در آييننامه اين دوره از جشنواره ملی قرآن دانشجويان نسبتا زياد بود و تعداد آنها نزديك به 35 مورد بود و يك داور نمیتواند به طور همزمان به تمامی اين موارد دقت داشته باشد.
وی بيان كرد: به نظر من اگر آييننامه اصلاح شود و ما فقط يك داور داشته باشيم، بايد دقت در نكات حساس و تاثيرگذار متمركز شود و شايسته است كه برای ارتقای امر داوری در چنين مسابقات و جشنوارههای سطح بالا مانند جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران، اين مسئله مورد توجه جدی در تدوين آييننامه قرار گيرد.
وی ضمن اشاره به عدم اجرای آييننامه در حذف متسابقی كه سه بار نام آنها برای تلاوت قرائت شد و در سالن حضور نداشتد، اشاره كرد: پيشنهاد من برای آينده اين نوع جشنوارهها اين است كه وقتی تعداد متسابقان مشخص شد، میتوان برای حل اين مشكل، به شركتكنندگان نوبت داده شود.
وی توضيح داد: متاسفانه در مسابقات مشاهده میشود كه برخی از قاريان معمولا در بار آخر نوبت آنها حضور پيدا میكنند و به نوعی میخواهند برای تسلط بر مسابقه از ساير شركتكنندگان، ديرتر قرائت كنند. برای حل اين موضوع میتوان نوبتها را نيز قرعهكشی كرد و با احتساب زمان تاخير، برنامه منظمی از رقابتها تنظيم كرد.
فرجی يادآور شد: متاسفانه امروزه روال جاری در مسابقات قرآن اين مسئله نيست و شركتكننده بايد ساعتها در سالن رقابتها منتظر بماند تا نوبت آن مشخص شود و اين موضوع ممكن است برای برخی از شركتكنندگان به افزايش استرس و در نهايت افت سطح تلاوت آنها منجر شود.
وی گفت: هرچند هنر تلاوت يك هنر معنوی است و هرقدر توكل انسان بيشتر باشد، موفقيت بيشتری در اين عرصه كسب میكند ولی در هر حال تاثير شرايط رقابت و مسابقه در فرد، يك امر طبيعی و انسانی است كه ناخودآگاه در سطح اجرای قاری يا حافظ قرآن كريم تاثير میگذارد.
داور لحن بيست و ششمين جشنواره ملی قرآن دانشجويان ايران خاطرنشان كرد: قبل از اجرای دقيق آييننامه در حذف كسانی كه سه بار نام آنها در سالن خوانده شد و حضور نداشتند، ابتدا بايد برنامهريزی دقيقی با توجه به تعداد متسابقان به آنها عرضه شود تا نوبت تلاوت خود را بدانند.